ریپورتاژ آگهی
روستای ارم

روستای ارم

روستای ارم یكی از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نكا در استان مازندران می باشد كه وجود جنگلهای بكر و طبیعی ، چشمه سارها و وجود رودخانه ارم كه یكی از سرچشمه های رود تجن ساری می باشد
  • 1400/12/01
  • استان : مازندران
  • شهر : نکا
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نكا
تلفن : 66059000-021

روستای ارم از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نكا به حساب می‌آید و از چشم‌اندازهای طبیعی همچون جنگل‌های بكر و چشمه‌سارهای متعدد برخوردار است. كوه‌های سرسبز و جنگل‌پوش اطراف روستا و عبور رودخانه ارم رود از وسط آن، جذابیت زیادی به این منطقه بخشیده‌ و آن را به یكی از جاذبه های گردشگری نكا تبدیل كرده‌اند. حدود دو كیلومتر بالاتر از روستا و در مسیر رودخانه، آبشار معروف لیدر واقع شده است كه به‌واسطه قرارگیری در میان جنگل و كوه و نیز وجود چشمه‌هایی در اطراف، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان محسوب می‌شود. علاوه بر سنگ بزرگ طلایی رنگی كه از جاذبه‌های منطقه ارم به‌شمار می‌رود و در كنار رودخانه ارم و بالاتر از آبشار لیدر قرار دارد؛ امامزاده پنج تن نیز از جاذبه‌های مذهبی روستای ارم است. 

روستای ارم یكی از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نكا در استان مازندران می باشد كه وجود جنگلهای بكر و طبیعی ، چشمه سارها و وجود رودخانه ارم كه یكی از سرچشمه های رود تجن ساری می باشد برخودار می باشد ۰این روستا در ارتفاع ۱۲۳۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۶۸ كلیومتری از شهرستان نكا قرار دارد . وجود رودخانه زلال و طبیعی و گذر از خط القعر روستا صفای خاصی به روستا داده است كه چشم هر رهگذری را به خود جلب می نماید .مردم روستاصبحگاهان با نسیم روح بخش صحبگاهی و صدای شر شر آب روستا چشمان خواب آلود خود را نوازش می دهند . روستای زیبای ارم در میان دره ی، كوه های ((اوراست )) و رشته كوه سوچلماه از سمت شرق و شمال و نیز كوه چلم كوه از سمت جنوب واقع شده است . كوه های سرسبز و جنگلی اطراف روستا و عبور رودخانه ارم رود از وسط روستا ،جذابیت این روستای ییلاقی را دوچندان می كند . رودخانه ارم رود از دو سرشاخه ، شاخه ای از چلم كوه و شاخه دیگر از كوه چاله سرگاه اطراف كوه سورت كه این دو سرشاخه در چند كیلو متری جنوب شرقی روستا به هم متصل و رودخانه پرآب و زلال ارم رود را تشكیل می دهد و سرانجام پس از عبور از پیچ وخم كوه های جهان مورا كه در جنوب استان مازندران قرار دارد یكی ازسر شاخه های رود تجن شهرستان ساری را تشكیل داده وسپس وارد دریای خزر می ریزد . این روستا یكی از زیبا ترین و دیدنی ترین روستاهای منطقه هزارجریب است . دره زیبا و رودخانه ای پر آب با بستر سنگی ، همه ساله بسیاری از گردشگران را به سمت خودش می كشاند و در حدود ۲ كیلومتر بالاتر از روستای ارم در مسیر رودخانه آبشار معروف ((لیدر )) واقع شده كه به خاطر پرخروش بودن آب و واقع شدن در میان جنگل و كوه و نیز چشمه هایی در اطراف ، یكی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان را تشكیل داده است . بعد از گذر از آبشار لیدر به سمت جنوب كوهستان در امتداد سرچشمه رودخانه آبشارهای هیجانی كوچك و بزرگ چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید و برای هر گردشگری جالب توجه است . سنگ طلایی یكی دیگر از جاذبه های باستانی و افسانه ای منطقه ارم است . در كنار رودخانه ارم و بالاتر از آبشار لیدر صخره سنگی بزرگ طلایی رنگ واقع شده است و نیز به خاطر دره و مناظر اطراف از جذابیت ویژه ای برخوردار است . امامزاده پنج تن روستای ییلاقی ارم معروفترین جاذبه این روستا است . ارم از روستاهای تاریخی بخش هزارجریب شهرستان نكا است . مورخان از ده ارم به كرات در كتب و نقشه های جغرافیایی یاد كرده اند ، در كتاب تاریخ تبرستان از اردشیر برزگر آمده (( ارم از منطقه چهاردانكه هزارجریب است و در دل كوهستان جای دارد از دهستان تركارات و مورخان تبرستانی آن را جای نبرد فراشه ،سردارتازی ،با اسپهبد ونداد هرمز پاشاه سواد كوه به سال ۱۶۸ ق نوشته اند . در این جنگ فراشه كشته شد (تاریخ تبرستان .۷۳ ) و نیز در منابع مختلف از ساخت قصرهای زیبا در منطقه ارم توسط حاكمان تبرستان ذكر شده است .

روستای ارم-mMdkRruIBI

روستای ارم-7fXDMgLKfY

روستای ارم-5UYd7adat3

روستای ارم-07L2GmLsTz

روستای ارم-i5EJlG4NFb

روستای ارم-u50wGBQwrm

روستای ارم-UsphgM5qEG

روستای ارم-ObypNpQg3d