ریپورتاژ آگهی
كلیسای میناس مقدس اصفهان

كلیسای میناس مقدس اصفهان

كلیسای میناس مربوط به دوره صفوی است
  • 1400/11/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، كوچه تبریزیها واقع شده
تلفن : 66059000-021

كلیسای میناس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، كوچه تبریزیها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این كلیسا درخیابان تبریزیها ازمحله تبریزیها یا محلات جلفای اصفهان قراردارد كه در سال ۱۶۵۹ میلادی توسط گروهی ازارامنه ای كه در سال ۱۶۵۵ میلادی از محله شمس آباد اصفهان به این محله در جلفا كوچانده شدند ساخته شد. در ابتدا این كلیسا به یادبود كلیسایی كه این جماعت در محله شمس آباد داشتند مریم مقدس نام گذاری شد ولی بعدا به میناس مقدس تغییر نام یافت. در سر در دربهای ورودی كلیسا لوحه هایی نصب شده كه تاریخهایی همچون ۱۶۵۹ و ۱۶۸۷ و ۱۶۸۹ بر آنها خوانده میشود. همچنین در بالای درب حیاط كلیسا نوشته ای به تاریخ ۱۶۹۱ میلادی نصب شده است. در قسمت داخلی طوقه گنبد نوشته هایی در خصوص تاریخچه كلیسا وجود داشته كه در زمان مرمت كلیسا در سال ۱۹۰۹ میلادی از میان رفته ولی قبل از آن تمامی نوشته ها بر روی دو سنگ مرمری حكاكی شده و بر روی ستونهای داخل صحن كلیسا نصب شده است.

پلان كلیسا بازیلیك ستوندار و بصورت شرقی غربی بوده و گنبد آن بر روی قوسهایی قرار گرفته است كه بر چهار ستون تكیه دارد. پلان كلیسا به سبك معماری ارمنی طراحی شده است ولی بنا از خارج دارای معماری ایرانی است كه معمار سازنده آن با مهارت خاصی این دو سبك معماری را با هم تلفیق نموده است. در سمت غربی بنا برج ناقوسخانه ای با یك گنبد قرار دارد. مصالح بكار رفته آجر و خشت میباشد. سطح دیوارهای خارجی دارای حجاریهای زیبایی با آجر بوده ولی دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده است كه بر روی آن نقاشیهای دیواری زیبایی تصویر شده است. این نقاشیها بخصوص در قسمت زیر گنبد و داخل محراب كلیسا بسیار زیبا است. كلیسا دارای سه ورودی یكی در قسمت غربی و دو ورودی دیگر در قسمت جنوبی بنا میباشد. ورودی غربی به تالار مستطیلی شكل باریكی باز میشود و در مقابل یكی از ورودیهای جنوبی نیز یك اطاقك چهار ستونی ساخته شده است. به فاصله كمی از كلیسای میناس مقدس نمازخانه كوچكی است كه در سال ۱۷۱۳ بنا شده است. همچنین در محوطه كلیسا سنگ قبرهایی وجود دارد كه قدمت آنها به قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی میرسد.پ

 

كلیسای میناس مقدس اصفهان-f3Zn6WQpfH



كلیسای میناس مقدس اصفهان-AxygZBSL8w

كلیسای میناس مقدس اصفهان-uSkPKJgnhX