ریپورتاژ آگهی
كلیسای كاتولیك ها ( روزاریای مقدس )

كلیسای كاتولیك ها ( روزاریای مقدس )

كلیسای كاتولیكها مربوط به دوره صفوی است
  • 1400/11/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : در اصفهان، محله جلفا، خیابان حكیم نظامی، كوچه كاتولیكها واقع شده
تلفن : 66059000-021

كلیسای كاتولیكها مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان حكیم نظامی، كوچه كاتولیكها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۲۰ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیر روزاریای مقدس واقع در محلهٔ سنگ تراشان به ارمنیان كاتولیك ساكن جلفای اصفهان تعلق دارد. كلیسای اولیه در۱۶۸۱م به نام مریم مقدس و به دست اسقف ارمنیان كاتولیك، قوگاس آبارانی، بنا شد اما كلیسای اصلی در۱۷۰۵م به نام دومینیگوس مقدس یا روزاریای مقدس ساخته شد و تا زمان بنای كلیسای گریگور مقدس در تهران كلیسای جامع ارمنیان كاتولیك ایرانمحسوب می شد. پلان كلیسا به شیوهٔ بازیلیك ستون دار، با ابعاد ۱۵ x24 متر در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته. گنبد كلیسا دارای ساق هشت ضلعی است كه بر روی هر ضلع یك نورگیر دارد و با قوس هایی بر روی چهار ستون قرار گرفته. محراب كلیسا با دو اتاقك چهارگوش در دو سمت آن در سمت شرقی بنا واقع شده. كلیسا دارای دو ورودی در شمال و غرب است و یك ورودی نیز به داخل اتاقك شمالی محراب باز می شود. ورودی غربی دارای سر دری زیباست.

مصالح به كار رفته در بنا عبارت اند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی كلیسا با گچ پوشانده شده و دارای نقاشی های بسیار زیبایی با موضوعات مذهبی است از جمله چهرهٔ دومنیگوس و فرانچیگوس مقدس همچنین در دیوار داخلی بنا كتیبه ای متعلق به۱۷۲۴ م قرار دارد.

 

كلیسای كاتولیك ها ( روزاریای مقدس )-HdwtacSWp2