ریپورتاژ آگهی
دق بیارجمند

دق بیارجمند

دق بیارجمند در استان سمنان واقع است. كویر كوچكی است كه در بخش شرقی كویر دامغان قرار گرفته است. ۱۰۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . این كویر بطور فصلی خشك شده و چشمه های پراكنده ای چندی نیز در بخش شرقی آن گسترش دارند.
  • 1400/11/30
  • استان : سمنان
  • شهر : دامغان
  • دسته : كویرهای ایران
آدرس : از شهرستان بیارجمند به سمت جنوب غربی راه خاكی قرار دارد كه پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ كیلومتر از داخل این كویر می گذرد و به طرود منتهی می شود.
تلفن : 66059000-021

دق بیارجمند در استان سمنان واقع است. كویر كوچكی است كه در بخش شرقی كویر دامغان قرار گرفته است. ۱۰۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . این كویر بطور فصلی خشك شده و چشمه های پراكنده ای چندی نیز در بخش شرقی آن گسترش دارند. صفحات باد كرده و وجود چشمه های فوق الذكر در اطراف آن نشاندهنده آن است كه سطح آبهای زیرزمینی در این كویر بالا است.مجاری خروجی این كویر بوسیله مخروط افكنه متعلق به دامنه های شمالی و جنوبی این دره تنگ شده است. این مخروط افكنه ها بر روی سطح كویر نیز گسترش دارند.
كمتر از ۱۰% سطح این كویر را پلتفرمهای چند وجهی با محیطی تیره رنگ فرا گرفته است كه بیشتر در اطراف چشمه ها متمركز بوده و قطر متوسط آنها به ۳۰ متر می رسد. هیچ اثری از نوار ساحلی در اطراف این كویر دیده نمی شود ولی چنین بنظر می رسد كه قسمتی از دریاچه ای باشد كه زمانی كویر حاج علی قلی دامغان را پوشانده بوده است.

گونه‌های گیاهی

هرچند كه در این كفه نمكی امكان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه كویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیكورنیكم، گز، آتریپلكس رشد می‌كنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان دیده می‌شوند.

پوشش جانوری

جانورانی كه در این منطقه و حاشیه آن زیست می كنند عبارتند از :
آهو، كل و بز، قوچ و میش ، گربه شنی، گرگ ، شغال ، روباه ، خرگوش ، تشی ، موش ، انواع مارها ، لاك پشت ، جوجه تیغی ، انواع آگاما و گكو، بزمجه بیابانی، كبك، ، باقرقره ، كركس ، كلاغ ، كلاغ زاغی ، زاغچه ، سار ، هوبره ، انواع بازهای شكاری ، انواع گنجشك .

دسترسی
از شهرستان بیارجمند به سمت جنوب غربی راه خاكی قرار دارد كه پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ كیلومتر از داخل این كویر می گذرد و به طرود منتهی می شود.

دق بیارجمند-GFp3xxUByY