ریپورتاژ آگهی
كهورستان

كهورستان

در شوره زار ها ی غرب استان هرمزگان بهشتی زیبا قرار دارد كه زیبای و سر سبزی خود را مدیون سفره های آب زیر زمینی خود است این دیار آشنا كهورستان است كه آبادانی و زندگی رابه روستاهای اطراف و حتی خود شهرستان بندر خمیر، بخشیده است.
  • 1400/11/30
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بندر خمیر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای كهورستان در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته و در فاصله ۸۵ كیلومتری مركز استان قرار دارد. از شمال به بخش رویدر ، از جنوب به بندر خمیر ، و از شرق مشرف بر دشت وسیعی از درخت های صحرایی و از غرب نیز به روستاهای شهرستان بستك منتهی می گردد
تلفن : 66059000-021

در شوره زار ها ی غرب استان هرمزگان بهشتی زیبا قرار دارد كه زیبای و سر سبزی خود را مدیون سفره های آب زیر زمینی خود است این دیار آشنا كهورستان است كه آبادانی و زندگی رابه روستاهای اطراف و حتی خود شهرستان بندر خمیر، بخشیده است.

این روستا تا كنون به بنامهای مختلفی نام گذاری شده است. گفته می شود در زمان های گذشته از آن به نام كوه دش یا د كرده اند. بعد ها در بعضی كتب تاریخی آن را كهورستان نامیده اند.

ابن بطوطه جهان گرد مسلمان در مورد كهورستان نوشته است: سرزمینی است وسیع با درخت های تنومند و دشت های وسیع در حصار كوهستان.

ابن خلدون در كتاب سفرنامه جهانگردی خود از كهورستان بنام گبرستان نام برده است . اما در مورد نام كنونی كه ” كهورستان ” نامیده می شود، بخاطر فراوانی درخت كهور در این روستا می باشد.

كهورستان دارای قدمت چند صد ساله ی می باشد این را می توان با بررسی نوشته هایی كه برروی بعضی سنگهای قدیمی حك شده است فهمید در گوشه و كنار مركز روستا در فاصله ای به طول و عرض ۴۰ كیلومتر باز مانده هایی از قلعه ها و كاخ های خراب شده وجود دارد كه در میان خاكروبه ها و جای ساختمان ها می توان آثار زندگی و نیز وسایلی چون چاقو – سلاح برنده سنگهای حكاكی شده و غیره را دید.

از آثارهای تاریخی دیگراین منطقه می توان مجموعه قناتهای طویلی نام برد كه از غرب به شرق كهورستان امتداد دارد. كه از شیب روان تا دشت پارو كه به قلعه ی پارو معروف است كشیده شده است. طول این قناتها چندین كیلومتر می باشد كه به وسیله ی چندین قنات كوچك و بزرگ با هم ارتباط دارد. قدمت این قناتها به زمان شاه عباس می رسد. از زمان شاه عباس چندین بركه «آب انبار» بزرگ نیز به جا مانده است .

از جمله آثار بسیار مهم دیگردهستان كهورستان پل معروف لاتیدان است كه بر روی رودخانه كُر قرار داشته است، این پل جزء آثاری است كه به ثبت سازمان میراث فرهنگی كشور درآمده است. پل لاتیدان مربوط به دوره شاه عباس صفوی است و جزء طویل ترین پل باستانی ایران است. گفته می شود از طریق پل لاتیدان كه بر روی رودخانه كُر قرار داشته بازرگانان، تجار، سیاحان و جهانگردان مسیر بندرعباس به شیراز را می پیمودند. در این مسیر از منطقه زیبا و سرسبز كهورستان می گذشتند. خیلی از این افراد چنان كه از نوشته هایشان پیداست به هیچ وجه انتظار دیدن چنین زیبایی در منطقه جنوب ایران كه گرم و با طبیعتی خشك است را نداشته اند. چنان كه ابن بطوطه و ابن خلدون در خاطرات خود سرسبزی و زیبای كهورستان را تحسین كرده اند.

روستای كهورستان در شمال غربی خلیج فارس قرار گرفته و در فاصله ۸۵ كیلومتری مركز استان قرار دارد. از شمال به بخش رویدر ، از جنوب به بندر خمیر ، و از شرق مشرف بر دشت وسیعی از درخت های صحرایی و از غرب نیز به روستاهای شهرستان بستك منتهی می گردد. این روستا از نظر تقسیمات دهستان محسوب شده، از توابع شهرستان خمیر و استان هرمزگان می باشد. در حقیقت وسیع ترین و پرجمعیت ترین دهستان خمیر است .فاصله روستا تا مركز شهرستان ۵۰ كیلومتر است. و در مسیر اصلی بندرعباس به لار و بندرعباس به بستك قرار دارد.

كهورستان از نظر زراعت و كشاورزی بسیار پر رونق است و با وجود تقریبا ۴۰۰ حلقه چاه نیمه عمیق و ۲۰۰۰ هزار هكتار سطح زیر كشت در سال اراضی وسیعی زیر پوشش كشاورزی قرار دارد. مهمترین كشت كشاورزی كهورستان كشت گوجه فرنگی است كه با تولید یكی از مرغوب ترین نوع محصول نام خود را نه تنها در استان بلكه در كشور مطرح كرده است …

 

كهورستان-AD8KAp73AD

كهورستان-Nf3NgGG2HM

كهورستان-Kl99WEc2mz

كهورستان-q7dpiPu9fg

كهورستان-mKyCYqTJX3

كهورستان-w63lems4KB

كهورستان-ynLGz4iVZS