ریپورتاژ آگهی
قلعه لك لك ها

قلعه لك لك ها

قلعه لك لك ها ، نامش بسیار عجیب است و مرا به یاد شكل ظاهری خاص لك لك ها می اندازد و حس می كنم باید قلعه ای بزرگ باشد كه لك لك های زیبا در آن فرمانروایی می كنند. برای بازدید از این قلعه باید از شهر خود به زنجان و به سمت جاده تبریز برویم. حدود صد كیلومتر كه از #زنجان گذر كردیم در نزدیكی روستایی به نام شكورچی ، متوقف می شویم. به نظر اینجا محل قلمرو لك لك هاست؛ اما خبری از قلعه و برج و بارویی نیست. جلوتر كه می رویم دیواره های عظیم و مرتفعی را می بینیم كه بر روی آن ها چیزی شبیه لانه كبوتر دیده می شود و می گویند اینجاست قلعه لك لك ها
  • 1400/11/29
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : ایران. زنجان. قلعه لك لك ها در صد كیلومتری زنجان- ماهنشان و در نزدیكی روستای شكورچی (بین روستای قره بوطه – حصار) می باشد. بهترین راه دسترسی از جاده زنجان به تبریز می باشد.
تلفن : 66059000-021

قلعه لك لك ها ، نامش بسیار عجیب است و مرا به یاد شكل ظاهری خاص لك لك ها می اندازد و حس می كنم باید قلعه ای بزرگ باشد كه لك لك های زیبا در آن فرمانروایی می كنند. برای بازدید از این قلعه باید از شهر خود به زنجان و به سمت جاده تبریز برویم. حدود صد كیلومتر كه از #زنجان گذر كردیم در نزدیكی روستایی به نام شكورچی ، متوقف می شویم. به نظر اینجا محل قلمرو لك لك هاست؛ اما خبری از قلعه و برج و بارویی نیست. جلوتر كه می رویم دیواره های عظیم و مرتفعی را می بینیم كه بر روی آن ها چیزی شبیه لانه كبوتر دیده می شود و می گویند اینجاست قلعه لك لك ها. خوب كه نگاه می كنید پرندگانی با منقار جالب و خوشرنگ را می بینیم كه این منطقه وسیع را برای زندگی انتخاب كرده اند، در میان بافت قهوه ای و قرمز رنگ دیواره ها و هوای آفتابی حاكم بر منطقه رنگ سفید بال های لك لك ها بسیار تماشایی است. این پرندگان سفید و با ظاهری زیبا اینجا را به خاطر مردمان مهربانش و بوی كشتزارهای برنج و وجود رودخانه قزل اوزن، محلی امن برای سكونت خود یافته اند و برفراز دیواره ها لانه هایی زیبا را با كمك هم برپا ساخته اند. با اینكه از آن قلعه ای كه در ذهن داشتم خبری نبود اما دیدن لك لك ها در این منطقه بسیار جذاب و شگفت انگیز بود. قلعه لك لك ها در نزدیكی زنجان لك لك ها بر روی تیغه ای از عوارض طبیعی زمین كه به صورت دیواره ای عظیم و مرتفع تشكیل شده و لانه های خود را برپا كرده اند. لك لك ها لانه های خود را در این منطقه به علت وجود هوای مناسب – كشتزارهای برنج – رودخانه قزل اوزن و وجود انواع آبزیان برپا كرده اند. به دلیل رابطه خوب اهالی منطقه با این پرندگان، لك لك ها بیش از هفت دهه در این منطقه ماندگار شدند. لك لك ها پرندگان با پاهای دراز ، سرهای بدون پر و منقار برجسته كه در كنار آب های شیرین یا شور و باتلاق ها سكونت دارند. لك لك ها از طریق منقارشان ماهی های كپور در رودخانه ها را شكار می كند و اغلب برای ماهیگیری خود رودخانه‌های متروكه‌ای را ترجیح می‌دهند كه به وسیله‌ی جزر و مد یا افت سطح آب شیرین ایجادشده‌اند، چون می دانند كه ماهی‌ها در این نقاط جمع می شوند. لك لكی هایی كه در قلعه ی للك لك زنجان زندگی می كنن ، از گونه لك‌لك خاوری هستند كه نام علمی آن Ciconia boyciana است. زندگی دسته جمعی این گونه از پرندگان بسیار تماشایی و جالب است. دسترسی به قلعه لك لك ها آدرس: ایران. زنجان. قلعه لك لك ها در صد كیلومتری زنجان- ماهنشان و در نزدیكی روستای شكورچی (بین روستای قره بوطه – حصار) می باشد. بهترین راه دسترسی از جاده زنجان به تبریز می باشد.

قلعه لك لك ها-xL1tq9cu6P

قلعه لك لك ها-J3hlv8dvWF

قلعه لك لك ها-fE8BZuWaVR

قلعه لك لك ها-wIf7Zr3v0t

قلعه لك لك ها-orZwsRfvdy

قلعه لك لك ها-kO9w9fE8U4