ریپورتاژ آگهی
دره قاهان

دره قاهان

این دره به لحاظ تقسیمات كشوری در حوزه استحفاظی استان قم واقع شده كه یكی از بخش‌های خلجستان محسوب می‌شود كه طول این دره حدود ۳۰ كیلومتر است و یك مجموعه روستا را در خود جای داده است.
  • 1400/11/29
  • استان : قم
  • شهر : قم
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : دره قاهان در ۳۵ كیلومتری جاده ساوه – سلفچگان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

دره قاهان در ۳۵ كیلومتری جاده ساوه – سلفچگان واقع شده است كه این دره به لحاظ تقسیمات كشوری در حوزه استحفاظی استان قم واقع شده كه یكی از بخش‌های خلجستان محسوب می‌شود كه طول این دره حدود ۳۰ كیلومتر است و یك مجموعه روستا را در خود جای داده است.

روستاهای این منطقه شامل آغلك، بنابر، جمزقان، قاهان، نویس، كاسوا و انجیله است كه هر چه از جاده اصلی دور می‌شوید به سمت قسمت پایانی دره حركت می‌كنید و این در حالی است كه فضای روستا كوهستانی‌تر می‌شود تا جایی كه سه روستای پایانی یعنی نویس، كاسوا و انجیله به شكل پلكانی در دل كوهستان قرار دارند و همین امر مهم‌ترین عامل جذب گردشگران كشور به این دره می‌شود.

دره قاهان، سرزمین چهار فصلی است كه در هر زمان زیبایی‌های خاص خود را دارد كه از آن جمله می‌توان به بهار پرشكوفه، تابستان ییلاقی، پاییز رنگارنگ و زمستان‌های سرد و سپید اشاره كرد كه قدرت برف می‌تواند مسیر‌های ارتباطی به این روستا را می‌تواند قطع كند.

حدود ۲۰ قنات در دهستان قاهان و ۱۵ قنات در روستای انجلیه شناسایی شده‌اند كه هم اكنون مهم‌ترین منبع تامین آب منطقه به شمار می‌آیند.

دشت موسیر در ییلاقات بالادستی روستای انجیله، انواع گونه‌های گون، خارخسك، سیرك، گزنه، قازیاقی و انواع سبزی‌های معطر پونه، تحفه‌ای است كه طبیعت دره قاهان در بهار پیشكش مهمانان می‌كند

این دره یكی از جاذبه‌های گردشگری استان قم محسوب می‌شود كه هر ساله تعداد زیادی از مسافران را مجذوب خود می‌كند و در ایام بهار مسافرانی كه به استان قم سفر می‌كنند بهتر است از این دره نیز بازدید كنند.

دره قاهان-nq9vy17PfV

دره قاهان-ys02HKE0xi

دره قاهان-9nHQImO3XI

دره قاهان-8wX3M1J5A0

دره قاهان-4JBmvXXAey

دره قاهان-Vw0EnGUJw6

دره قاهان-gifjKQ8IiS