ریپورتاژ آگهی
موزه مهرو سكه

موزه مهرو سكه

موزه مُهر و سكه كومش، نخستین موزه تخصصی سكه و مُهر در استان سمنان است كه هم زمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها، در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی گشایش یافت.
  • 1400/11/29
  • استان : سمنان
  • شهر : سمنان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : در خیابان امام خمینی شهر سمنان
تلفن : 66059000-021

موزه مُهر و سكه كومش، نخستین موزه تخصصی سكه و مُهر در استان سمنان است كه هم زمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها، در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و مشاركت بخش خصوصی (مهندس حسن پاكزادیان) گشایش یافت.

در این مجموعه تخصصی؛ مُهرها، ابزارهای مبادلاتی كالا از قبیل حلقه های مبادلاتی، پول های اولیه، سكه، اسكناس، سفته و برات و ابزارهای نگهداری پول، از ابتدای تاریخ ایران تا عصر حاضر به نمایش در آمده است.

بخش نخست به مُهر ها اختصاص داده شده كه شامل مُهر ها و اثر مُهر هایی از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره قاجار است.

نمایش سكه ها در بخش دوم در این مجموعه بر اساس سیر تحولات تاریخی به شكل دیدنی به نمایش گذاشته شده و تاریخ ۳۰۰۰ ساله تبادلات پولی این مرز و بوم را معرفی می كند.

در این پروسه نمایشی تلاش شده تا «سكه ها» به عنوان مستند ترین اسناد تاریخی، از جهات اقتصادی، هنری و تاریخی مورد بررسی و نمایش قرار گیرد.

بخش پایانی این مجموعه به نمایش سكه های ضرب شده در درمسراهای متعدد ایالت تاریخی كومش (هكاتوم پیلُس، قومس، سمنان، دامغان، بسطام، بیار، فیروزكوه، فریم، دماوند، شهمار، دربند، درجزین و … ) اختصاص یافته است.

در این مجموعه تعداد بیش از ۵۰۰ قطعه سكه، ۲۴ برگ اسكناس، ۸۰ قطعه مُهر و تعدادی ابزار ارائه شده تا پژوهشگران، اندیشمندان و علاقمندان با نگریستن و اندیشیدن پیرامون جنبه های مختلف و متعدد مطالعاتی آنها زمینه ای برای اعتلای بینش هنری، فرهنگی و تاریخی جامعه فراهم آورند.

موزه مهرو سكه-GMj9n80244

موزه مهرو سكه-iZ5zk5Mf7q