ریپورتاژ آگهی
آبشار سوله دوكل

آبشار سوله دوكل

از روستاهای كه در نزدیكی كوه قرار دارند میتوان به روستای دیزج،گسیان،كوله بی،كچله و روستای سوله دوكل كه همنام با آبشار است اشاره كرد.
  • 1400/11/27
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : اروميه
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : مسیر رسیدن به آبشار از روستای دیزج به گسیان و سپس روستای كوله بی و در انتها روستای سوله دوكل است مسیر روستاهای دیزج و گسیان و كوله بی كاملا آسفالت بوده و فقط در انتها رسیدن به آبشار مسیر ناهموار و خاكی وجود دارد.در تمام مسیر به كوه آب به اندازه كافی وجود دارد و از این حیث كوهنوردان با هیچ مشكلی روبه رو نمی شوند.
تلفن : 66059000-021

آبشار سوله دوكل یكی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است كه در منطقه مرگور ارومیه در دامنه ی سرسبز با چمنزارهای زیبا كوه ۳۴۸۷ سه هزارو چهارصدو هشتادو هفت متری دالامپر قرار دارد.و یكی از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی است.

سوله دوكل به زبان كرد های بومی منطقه به معنی آبشار دود است.و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیكره آبشاراست.سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یك حالت دودی شده و صدای محیبی را تولید میكند.خود كوه دالامپر نیز به معنی محل پرواز عقاب هاست این نام به خاطر وجود عقاب در این منطقه است علاوه بر عقاب حیواناتی چون گرگ و سمندر كردی نیز در این منطقه زندگی میكنند.كه امروزه تعداد خیلی كمی از آن ها باقی مانده است.

آبشار سوله دوكل با چمن زارهای سرسبزی كه در اطرافش قرار گرفته یكی از سرچشمه های رودخانه باراندوزچای می باشد.این آبشار در فاصله۶۱ كیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

از روستاهای كه در نزدیكی كوه قرار دارند میتوان به روستای دیزج،گسیان،كوله بی،كچله و روستای سوله دوكل كه همنام با آبشار است اشاره كرد.

مسیر رسیدن به آبشار از روستای دیزج به گسیان و سپس روستای كوله بی و در انتها روستای سوله دوكل است مسیر روستاهای دیزج و گسیان و كوله بی كاملا آسفالت بوده و فقط در انتها رسیدن به آبشار مسیر ناهموار و خاكی وجود دارد.در تمام مسیر به كوه آب به اندازه كافی وجود دارد و از این حیث كوهنوردان با هیچ مشكلی روبه رو نمی شوند.

آبشار سوله دوكل در روزهای تعطیل روزانه هزاران گردشگر را به دامن طبیعت میكشاند.و از ویژگیهای منحصر به فرد این منطقه مهمان نوازی و خون گرمی روستاییان و عشایر منطقه است.

منطقه آبشار سوله دوكل در آن قرار دارد منطقه ای مرزی است اما از لحاظ امنتی بسیار كم خطر است و هیچ گونه مشكل امنیتی نظامی گردشگران آبشار سوله دوكل را تهدید نمی كند.

 

آبشار سوله دوكل-jafv0tgArH

آبشار سوله دوكل-JIAqVX1zSL

آبشار سوله دوكل-w2Fod5cZgM