ریپورتاژ آگهی
روستای خنجشت

روستای خنجشت

از لحاظ وضعیت توپوگرافی این روستا در یك منطقه جلگه ای واقع شده و نوع راه آبادی از نوع آسفالته می باشد.از نظر توپوگرافی این روستا از شمال و شرق به ارتفاعات و ازغرب و جنوب به اراضی كشاورزی محدود می شود.
  • 1400/11/25
  • استان : فارس
  • شهر : اقليد
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای خنجشت از آبادی های اقماری تحت نفوذ دهستان خنجشت از توابع بخش مركزی شهرستان اقلید می باشد
تلفن : 66059000-021

مطالعات پایه و تشخیص وضعیت موجود

۱-پیشینه و زمینه

۱-۱-موقعیت سیاسی و جغرافیایی روستا

روستای خنجشت از آبادی های اقماری تحت نفوذ دهستان خنجشت از توابع بخش مركزی شهرستان اقلید می باشد.این روستا در مختصات ۵۲ درجه و ۴۲ دقیقه طول جغرافیایی و مختصات ۳۰ درجه و ۳۵ دقیقه عرض جغرافیایی در ارتفاع متوسط ۲۴۰۰ متری از سطح آبهای آزاد واقع شده است.از لحاظ وضعیت توپوگرافی این روستا در یك منطقه جلگه ای واقع شده و نوع راه آبادی از نوع آسفالته می باشد.از نظر توپوگرافی این روستا از شمال و شرق به ارتفاعات و ازغرب و جنوب به اراضی كشاورزی محدود می شود.

طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ این روستا دارای ۲۳۶۸ نفر جمعیت و۵۳۵ خانوار بوده است .روستای خنجشت از لحاظ موقعیت سیاسی – اداری –انتظامی دارای شورای اسلامی روستا ، مركز خدمات روستایی و شركت تعاونی روستایی می باشد.

۱-۲-پیشینه تاریخی روستا

به گفته مردم محلی قدمت این روستا به ۱۲۰۰ سال قبل بر میگردد.در وجه تسمیه روستا گفته می شود در زمان افراسیاب فرزند وی به نام گشتاسب توسط دشمن در جنگ اسیر می شود و در داخل پوست گاو او را قرار می دهند.افراسیاب جهت آزاد سازی گشتاسب به جنگ با آنها می پردازد كه در این جنگ كشته می شود.

۱-۳- بررسی طرح های فرادست مصوب

۱-۳-۱- نقش و جایگاه روستا در طرح های فرادست

در طرح ناحیه ای شمال استان در روستاهای خنجشت به همراه چند روستای دیگر نظیر حسن آباد و آسپاس به عنوان مركز مجموعه در نظر گرفته شده اند.

همچنین در طرح پویش هفت این روستا به عنوان یك سكونتگاه سطح ۴ خدماتی در نظر گرفته شده است كه در مقایسه با سطح بندی وزارت مسكن،همان مركز حوزه قلمداد می شود.

۱-۳-۲-خدمات پیشنهادی طرح های فرادست

با توجه به نیاز سنجی منطبق بر ظوابط و استاندادهای تهیه طرح های هادی روستایی و همچنین طرح ناحیه شمال و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مهمترین خدمات و امكانات پیشنهادی در روستای خنجشت به شرح زیر می باشد:

واحد های صنعتی و معدنی ،ناحیه صنعتی ،مجتمع های تولید كشاورزی(زراعت،باغبانی،دام،طیور ،شیلات و آبزیان )متناسب با استعداد های منطقه،مسجد،شركت تعاونی،دفتر ترویج روستایی ،دفتر دامپزشكی و داروخانه دامی ،دفتر تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد دام ،تعمیرگاه ماشین آلات كشاورزی و نقلیه ،مركز آموزش و ترویج صنایع دستی و خانگی ،مركز آموزش فنی و حرفه ای ،جهاد دهستانةخانه سازمانی.

تاریخچه خنجشت

قدمت روستای خنجشت به ۱۲۰۰سال قبل بر میگردد
خنگشت . [ خ ُ گ ِ ] (اِخ ) نام یكی از دهستانهای دوازده گانه ٔ بخش مركزی شهرستان آباده است بحدود و مشخصات زیر: شمال كوههای مشكان و دلونظر و كوه سیب . باختر دهستان شهرمیان (جلگه ٔ تهران ) جنوب ارتفاعات احمدآباد و كوه لاله گون . خاور دهستان قنقری علیا. موقعیت كوهستانی است . این دهستان در جنوب بخش واقع و رودخانه ٔ شادكام از وسط آن جاری و بدریاچه ٔ كوچك كافتر میریزد. هوای آن معتدل مایل بسردی و آب مشروب و زراعتی از چشمه سارها وقنوات تأمین می گردد. محصولات آنجا غلات و حبوبات و شغل اهالی زراعت و از صنایع دستی قالی بافی است . این دهستان از ۸ آبادی تشكیل شده و نفوس در حدود ۱۴۰۰ تن و قراء مهم آن عبارتند از: خنگشت كه مركز دهستان است ، نظام آباد، علی آباد، كافتر و حسین آباد در شمال و شمال باختری دهستان طایفه ٔ شش بلوكی قشقائی و باصری خمسه از ایل عرب و در اطراف قریه ٔ خنگشت طایفه ٔ كردشولی عرب ییلاق می كنند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۷).

در لغت نامه دهخدا خنگشت . [ خ ُ گ ِ ] (اِخ ) نام یكی از دهستانهای دوازده گانه ٔ بخش مركزی شهرستان آباده است بحدود و مشخصات زیر: شمال كوههای مشكان و دلونظر و

 

روستای خنجشت-bsHGDh2S8B

روستای خنجشت-ysQn2Jqq9h