ریپورتاژ آگهی
موزه آموزش و پرورش اصفهان

موزه آموزش و پرورش اصفهان

اصفهان شهر هنر و اندیشه و جایگاه تمدن و فرهنگ ایران است دانشمندان و هنرمندان این دیار در بلندای تاریخ با آفرینش آثاری
  • 1400/11/24
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : اصفهان- خیابان شمس آبادی چهار راه قصر كوی دهش
تلفن : 66059000-021

موزه آموزش و پرورش اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان است و در خانه‌ی تاریخی عطاءالملك دهش، از شخصیت‌های اجتماعی و معتبر اصفهان در دوران قاجار، قرار دارد. این بنا پس از انقلاب به مدرسه و در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی به موزه‌ی آموزش‌ و پرورش تبدیل شد. موزه از بخش‌های مختلفی تشكیل شده است. تصاویری از مدارس قدیمی و دانش‌آموزان، وسایل كمك‌آموزشی، كتاب‌های درسی و قدیمی، اسناد وزارت معارف و آموزش‌ و پرورش، مدارك تحصیلی دوره‌های مختلف آموزشی، كتاب‌های خطی با چاپ سنگی، كتاب‌های تخصصی مربوط به مشاهیر و تاریخ اصفهان، سالنامه‌های مدارس، مجلات و روزنامه‌های قدیمی و نشریات مربوط به آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در این موزه در معرض نمایش قرار دارند. از شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۸ صبح الی ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ می‌‌توانید از موزه بازدید كنید. 

اصفهان شهر هنر و اندیشه و جایگاه تمدن و فرهنگ ایران است دانشمندان و هنرمندان این دیار در بلندای تاریخ با آفرینش آثاری بی نظیر خدمات ارزنده ای را به فرهنگ و تمدن بشری عرضه داشته اند جایگاهی چنین رفیع می طلبد تا وارثان آن دوره پر افتخار ضمن حراست از مفاخر گذشته راه تكامل و مسیر پویایی فرهنگ درخشان این سرزمین را ادامه دهند.

در این راستا ایجاد موزه ای برای حفظ میراث آموزش و پرورش به عنوان كانون فرهنگ و هنر جامعه در سرلوحه ای اهداف این سازمان قرار گرفت.

محل این موزه منزل مسكونی شادروان عطاءالملك دهش از شخصیت های اجتماعی اواخر دوره قاجار می باشد كه دارای مجموعه ای از هنر ایرانی و اروپایی است این ساختمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه تبدیل شد كه پس از باز سازی در سال ۱۳۷۸ به عنوان جایگاه موزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت.

این موزه با ایجاد زمینه های مناسب برای استفاده از تجارب گذشتگان فراهم آوردن شرایطی برای مقایسه وضعیت آموزشی گذشته و حال، تجلیل از پیش كسوتان و طلایه داران نظام تعلیم و تربیت، حفظ یاد و نام شان همت گماشته است.

معرفی زیر مجموعه ها

بخش نمایش تاریخ و فرهنگ اصفهان

در این بخش با ارایه ی تصاویری از مدارس قدیمی ، دانش آموزان ، وسایل كمك آموزشی و كتابهای درسی و قدیمی ، سیر تحول آموزش و پرورش استان اصفهان به نمایش گذاشته شده است . تصویر و زندگی نامه ی دبیران و مدیران كل آموزش و پرورش استان اصفهان ، بخشی از تاریخچه ی آموزش و پرورش را در معرض دید بازدید كنندگان قرارمی دهد .

تصاویر و آثار مشاهیر و فرهنگیان پیشگامی چون حاج سید سعید طباطبائی ، سید ضیاء الدین جناب ، میرزا عبدالحسین خوشنویس ( قدسی ) و … زینت بخش این قسمت است .

واحد آرشیو

مجموعه ای نفیس از اسناد وزارت معارف و آموزش و پرورش و نیز مدارك تحصیلی دوره های مختلف آموزشی و آلبومهایی از تصاویر دانش آموزان ، مدیران و مدارس قدیمی در این واحد نگهداری می شود .

همچنین آمار نامه ها و اسناد مربوط به تشكیلات اداری و آموزشی موجود ، مرجع ارزشمندی برای تحقیقات مختلف به شمار می روند كه با توجه به ضوابط موزه در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار می گیرد .

كتابخانه

در این قسمت علاوه بر تعدادی كتابهای خطی با چاپ سنگی، مجموعه‌ای از كتابهای درسی قدیمی نگهداری می گردد.كتابهای تخصصی مربوط به مشاهیر و تاریخ اصفهان، سالنامه‌های مدارس، مجلات و روزنامه های قدیمی و نشریات مربوط به آموزش و پرورش استان اصفهان نیز بخشی از كتابخانه موزه را تشكیل می‌دهند .

از جمله نفایس این كتابخانه مجموعه ی كاملی از روزنامه ی « فرهنگ » ، اولین روزنامه ی منتشر شده می باشد .

واحد سمعی و بصری

در این واحد فیلم های ویدیویی با موضوعاتی نظیر سخنرانی های مقامات رسمی آموزش و پرورش ، مراسم بزرگداشت مقام معلم ، همایش ها و گردهم آیی های مختلف ، جشن ها و مراسم مدارس گوناگون ، فیلم های مستند موزه داری و لوح های فشرده رایانه ای ( CD ) در زمینه های تاریخی و معرفی اماكن دیدنی اصفهان و معرفی موزه های بزرگ جهان ، مجموعه ی جالبی گرد آمده است كه اطلاعات سودمنددی را به بازدید كنندگان عرضه می كند .

همچنین در این قسمت شرایط مناسبی فراهم گردیده است تا بازدیدكنندگان در بدو ورود با ارایه ی توضیحاتی برای استفاده ی بیشتر از موزه راهنمایی شوند .

نمایشگاه آثار معاصر

از تاسیس موزه تا به حال۲۰ نمایشگاه كه از آثار هنری همكاران فرهنگی و دانش آموزان برگزار گردیده است.

در موزه مكان دایمی با امكانات مناسب برای فرهنگیان و دانش آموزان رشته های مختلف هنری و علمی در نظر گرفته شده است در آن جا بتوانند آثار و آفرینش های ارزنده ی خویش را در زمینه های عكاسی ، نقاشی ، پیكرتراشی ، خطاطی و … به نمایش بگذارند .

نمایشگاه افتخارات علمی و ورزشی

تصویر اولین معلم ورزش استان اصفهان به همراه جام ها و مدال های ورزشی در كنار تصاویری از اولین فارغ التحصیلان دانش سرای عالی اصفهان و نیز نمایش افتخارات و رتبه های به دست آمده توسط فرهنگیان و دانش آموزان در عرصه های كشوری و جهانی زینت بخش این قسمت است .

آموزش و پروش و دفاع مقدس

فعالیتهای گوناگون فرهنگیان و دانش آموزان رزمنده و بسیجی در طول سال های دفاع مقدس و آثار برجا مانده از شهیدان عزیز فرهنگی این واحد را آراسته است .

واحد رایانه

به منظور حفظ سلامت اسناد و مداركی كه در موزه نگهداری می شود . این اسناد به صورت لوح های فشرده ( CD ) در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد و علاوه بر این ، واحد رایانه با تهیه ی نرم افزارهای ویژه امكان دسترسی به اطلاعاتی در مورد موزه ی آموزش و پرورش ، موسسات آموزشی و … را برای علاقه مندان فراهم آورده است . طراحی و آماده سازی بیروشورها ، پوسترها ، طرح جلد نشریات مختلف موزه و … از دیگرفعالیت های این واحد می باشد .

واحد پژوهش

واحد پژوهش با انجام تحقیقاتی در زمینه ی سیر تحول آموزش و پرورش ، بازخوانی و نقد اسناد و مدارك آموزشی ، فراهم آوردن مطالب تخصصی مورد نیاز نشریات موزه ، فعالیت های ارزشمندی را تاكنون داشته است .

همكاری با موسسات و پژوهشگرانی كه برای تحقیق به موزه مراجعه می نمایند و برنامه ریزی برای برگزاری همایش های علمی و فراخوان مقالات از دیگر فعالیت های این واحد به شمار می آیند .

انتشارات موزه

چاپ مجموعه مقالات « سیر آموزش و پرورش با نگاهی ویژه به استان اصفهان » ، انتشار گزارشی از تاسیس و فعالیت های موزه به همراه مقالات تخصصی و معرفی منابعی كه در موزه نگهداری می شود ، تهیه و چاپ بروشورهای تبلیغاتی ، كارت پستال و كارتهای دعوت و تبریك و همكاری برای انتشار زندگی نامه ی شهیدان فرهنگی استان اصفهان از فعالیت هایی می باشد كه تاكنون در این بخش صورت گرفته است . انتشار گاهنامه ی یادمان فرهنگی نیز از اهداف این بخش می باشد .

موزه آموزش و پرورش اكنون میعادگاه فرهنگیان ، دانش آموزان ، دانشجویان ، پژوهشگران و شیفتگان فرهنگ می باشد و همه روزه علاقه مندان بسیاری از آن بازدید به عمل می آورند .

ارتباط با موزه

تلفن : ۳۲۳۳۴۸۱۶

آدرس: خیابان شمس آبادی چهار راه قصر كوی دهش

وب سایت: آموزش و پرورش

ساعات بازدید

از شنبه تا چهار شنبه ۸ الی ۱۷

پنج شنبه ۸ الی ۱۲

قیمت بلیط : رایگان

تورهای بازدید: با هماهنگی قبلی پذیرفته می شوند.

 

موزه آموزش و پرورش اصفهان-OvWv5LsGJo

موزه آموزش و پرورش اصفهان-qxAByeXxJy

موزه آموزش و پرورش اصفهان-he26XBfAss

موزه آموزش و پرورش اصفهان-l506ZrRtao

موزه آموزش و پرورش اصفهان-SjAT5GMgU6

موزه آموزش و پرورش اصفهان-acTC2XQ2aZ

موزه آموزش و پرورش اصفهان-CnVgaN9tgY

موزه آموزش و پرورش اصفهان-taW7uWGf4p

موزه آموزش و پرورش اصفهان-B3kUQIaejK