ریپورتاژ آگهی
روستای سیرچ

روستای سیرچ

سیرچ(زادگاه استاد هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده شهیر و خالق قصه های مجید) در ۵۰ كیلومتری شرق شهرستان كرمان و و با فاصله ۳۰ كیلومتری از بخش شهدا واقع شده است.
  • 1400/11/21
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان كرمان -كرمان-در 80 كیلومتری شرق شهرستان كرمان و و با فاصله 25 كیلومتری از بخش شهدا
تلفن : 66059000-021

سیرچ(زادگاه استاد هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده شهیر و خالق قصه های مجید) در 80كیلومتری شرق شهرستان كرمان و و با فاصله 25 كیلومتری از بخش شهدا واقع شده است. سیرچ از قدیم محل ییلاق بخش گرمسیری و كویری شهداد و آبادی‌های تابعهٔ آن بوده و بهارستان نام داشت. ییلاق مذكور در ارتفاع ۱۵۵۰ متری در درهٔ رودی به همین نام قرار دارد و جمعیت آن در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهی به بیش از ده هزار نفر می‌رسد. سیرچ چشم‌اندازی زیبا، پوشیده از توده‌های انبوه درختان دارد. در مركز سیرچ چندین درخت كهنسال سرو و چنار نیز وجود دارد. این آبادی‌ مانند مناطق شمالی كشور پوشیده از درخت است. هوایی مرطوب و خنك دارد و بر روی ارتفاعات قرار گرفته و زیبایی آن مشابه مناظر سوئیس و با همان سرسبزی و فراز و فرودهاست. در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب‌های فراوان جاری تعدادی از باغ‌ها به باتلاق‌ تبدیل شده‌اند. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنهٔ كوهسارها لابه‌لای سنگلاخ كاشته شده است و چون زمین مسطح كم دارد، ‌ كشت مزارع جو و گندم كم یافت می‌شود، اما از زمین‌های محدود و آب فراوان، برای احداث باغ استفاده شده است. این منطقه یكی از قطب‌های اصلی جهانگردی استان محسوب می‌شود. سیرچ منطقه ای خنك و كوهستانی می باشد كه با كویر خشك لوت ۳۰ دقیقه فاصله دارد و این امر به جذابیت این منطقه افزوده است. سرو ۲۰۰۰ ساله سیرچ- آب گرم سیرچ و امامزاده سید جلال الدین سیرچ از اماكن گردشگری و زیارتی روستای سیرچ می باشند. عمده محصولات روستای سیرچ عبارتند از : ” انار- به- آلوچه- زرد آلو- قیصی- انگور- نوری- گردو- انجیر- شلیل…” می باشد . بدلیل خنكای هوا و وجود رودخانه سیرچ این منطقه مستعد ” پرورش ماهی قزل آلا” می باشد.

روستای سیرچ-qQlK0oOduY

روستای سیرچ-dsjHVywEju

روستای سیرچ-TfdDg8jzRH

روستای سیرچ-Ge9cpBBepg

روستای سیرچ-sphb2wUZZo

روستای سیرچ-SX4h6O8vhv

 سیرچ منطقه ای خنك و كوهستانی می باشد


سیرچ یك رودخانه بزرگ دارد كه گردشگران از دیدن و نشستن كنار آن لذت می‌برند، علاوه بر آن چشمه‌های آبگرم سیرچ نیز برای خواص درمانیشان معروف است.

سیرچ یك تونل سنگی دارد كه به بزرگترین تونل سنگی خاورمیانه معروف است، همچنین سرو كهن سیرچ كه گفته می‌شود بیش هزار سال قدمت دارد، از دیگر جاذبه‌های این روستا است.

خوشبختانه مسیر دسترسی این روستا از هر دو جاده‌ی كرمان به سیرچ و شهداد به سیرچ آسفالت است و به راحتی می‌توانید به این منطقه‌ی زیبا سفر كنید. گذارتان كه به سیرچ افتاد، می‌توانید سراغی هم از سوغاتی‌های معروف این روستا بگیرید و برای دوستانتان كره و روغن حیوانی مرغوب، خشكبار، قالیچه‌های كوچك و حصیربافته‌های تزئینی هدیه ببرید.

 

روستای سیرچ-NObWCkQ9tw

سیرچ یك رودخانه بزرگ دارد 

 
بهترین زمان برای سفر به سیرچ:
اگر به این فكر می كنید كه بهترین زمان برای سفر به این روستا چه زمانی است، باید بگوییم كه سیرچ در تمام فصل های سال بسیار دیدنی است. شكوفه های خندان باغ های میوه در بهار، درختچه ها و درختان سر به فلك كشیده سرسبز و گل ها و گیاهان وحشی و هوای خنك و دلپذیر در تابستان و طبیعت رنگارنگ آن در پاییز و چشم انداز ارتفاعات پر از برف و پیست اسكی آن در زمستان تنها گوشه ای از زیبایی های این روستای تماشایی است.

روستای سیرچ-9xhC5YEufl

 روستای سیرچ در تمام فصل های سال بسیار دیدنی است

 
مسیر دسترسی به سیرچ:
فاصله روستای سیرچ تا شهر كرمان ۸۰ كیلومتر و تا مركز بخش شهداد ۲۵ كیلومتر است. خالی از لطف نیست اگر به این نكته نیز اشاره كنیم كه مسیر دسترسی این روستا از هر دو جاده كرمان – سیرچ و شهداد – سیرچ آسفالت است و به راحتی می توانید به این منطقه زیبا سفر كنید.