ریپورتاژ آگهی
عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین واقع شده و منسوب به محمدولی خان سپهسالار تنكابی ملقب به سپدار اعظم از رجال معروف دوره قاجاریه می‌باشد
  • 1400/11/21
  • استان : قزوين
  • شهر : قزوين
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین
تلفن : 66059000-021

عمارت باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین واقع شده و منسوب به محمدولی خان سپهسالار تنكابی ملقب به سپدار اعظم از رجال معروف دوره قاجاریه می‌باشد. این عمارت كه در باغی مشجر محصور شده متعلق به اوایل دوران پهلوی می‌باشد و از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفویه و قاجاریه یعنی كاخ چهلستون و مهمانخانه بزرگ قزوین الگوبرداری شده است. این بنا دارای دو طبقه می‌باشد. در طبقه همكف یك راهرو (یا سالن مركزی) و تعدادی اتاق با كاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یك تالار مستطیل شكل كشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی این بنا دارای هفت ستون و دو ستون مشترك در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد. كف عمارت مقداری از كف حیاط بالاتر است.

این عمارت در طی جنگ جهانی اول توسط نظامیان روس و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا كه محمدولی خان تنكابنی به دولت بدهكاری مالیاتی داشت، این بنا به همراه دیگر املاك وی به تصرف دولت درآمد و در نتیجه عدم رسیدگی، دچار آسیب گشت. در سال ۱۳۳۵ خورشیدی این بنا مرمت شد و در اختیار اداره كشاورزی قرار گرفت و اكنون به عنوان موزه كشاورزی مورد استفاده می‌باشد.

در این موزه ابزار و ادوات قدیمی كشاورزی از جمله سم‌پاشی، گاوآهن، خرمن‌كوب، ترازو، حوض‌های سنگی جهت آبشخور چهارپایان، انواع داس، اره، ظروف مسی، كوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در معرض دید عموم قرار دارد.

عمارت باغ سپهدار قزوین-IT7naTvgTN

عمارت باغ سپهدار قزوین-7ybbMkLMJR