ریپورتاژ آگهی
هیر

هیر

بخش هیر در منطقه فولادلو و در جنوب شرقی شهرستان اردبیل قرار گرفته است و در مركز آن شهر هیر قرار گرفته است كه شامل ۳ دهستان فولادلوی شمالی،فولادلوی جنوبی و هیر میباشد. بنابر شمارش مركز آمار ایران جمعیت شهر هیر در سال ۱۳۷۵ حدودا ۲۴ هرار نفر بوده است در سال ۱۳۷۵ هیر به عنوان مركز بخش هیر تابع شهرستان اردبیل به شهر تبدیل شده است و از آن تاریخ به عنوان شهر شناخته میشود.
  • 1400/11/20
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : شهر-استان
آدرس : بخش هیر در منطقه فولادلو و در جنوب شرقی شهرستان اردبیل قرار گرفته است و در مركز آن شهر هیر قرار گرفته است كه شامل ۳ دهستان فولادلوی شمالی،فولادلوی جنوبی و هیر میباشد.
تلفن : 66059000-021

بخش هیر در منطقه فولادلو و در جنوب شرقی شهرستان اردبیل قرار گرفته است و در مركز آن شهر هیر قرار گرفته است كه شامل ۳ دهستان فولادلوی شمالی،فولادلوی جنوبی و هیر میباشد.

بنابر شمارش مركز آمار ایران جمعیت شهر هیر در سال ۱۳۷۵ حدودا ۲۴ هرار نفر بوده است در سال ۱۳۷۵ هیر به عنوان مركز بخش هیر تابع شهرستان اردبیل به شهر تبدیل شده است و از آن تاریخ به عنوان شهر شناخته میشود.

بافت كهن و مركزی این شهر از نظر شهرسازی در زمره یكی از زیباترین بافت های شهری در سطح كشور قرار دارد.

وجود فضای شهری عارفانه و با تمام خصوصیت های معماری سنتی و وقوع آن بر شیب تند دامنه كوه های اطراف كه به باغ های اطراف این شهر ختم میشود همه از ویژگی های ارزشمند بافت این شهر به شمار می رود.پرسپكتیوهای زیبا و معابر معبر كم عرض و وجود درختان میوه گیلاس و آلبالو در جای جای این شكل پلكانی و متراكم بافت و نحوه همجواری بناها و جزئیات معماری منحصر به فرد موجود در بافت بر زیبایی های موجود میافزاید.

لازم به ذكر است رودخانه (هیر چایی) و باغات میوه در قسمت شمالی و غربی شهر قرار گرفته است و چشمه هایی مثل شرف گوزسی،میرحامید گوزسی،خوللی گوزسی،عظیم بلاغی،صادخ گوزسی و از طرفی چشم اندازهای زیبا مانند باباكتیل،بویوك میل،خردا میل،دربند(قلعه دالی)،نئور دریاچسی،ساری دره،سولی دره،خواللی باغلاری،قلعه،كاظی باغی،قز آغاجی،پاشا باغی،داش سهنگلو و… بر زیبایی های این شهر می افزاید.

در منطقه هیر اماكن تاریخی متعددی بوده كه به مرور زمان از بین رفته ولی بعضی از آثار آنها هنوز باقیست از جمله آنان ۱- قلعه تاریخی هیر ۲- بقعه متبركه ۳- وجود قبرستان گبر در قسمت جنوبی ۴- برج قراول خانه ۵- معبد زیرزمینی تازه كشف شده در حریم قبرستان هیر .

در لغت نامه دهخدا هیر به معنای آتش میباشد و طبق گفته بسیاری از مردم محل كلمه از زمان زرتشتی و آتش پرستی است.

هیر از ۴۰۰ سال پیش جزو والی متعلق به شیخ صفی الدین اردبیلی عارف وجد بزرگ شاهان صفوی بوده است كه هنوز هم برخی از نوادگان شیخ صفی به نام فامیل صفوی در مركز شهر ساكن و در ملك موروثی مشغول زراعت میباشند كه طبق اسناد و مدارك چند نفر از اجداد انان به مقام متولی گری موقوفات شیخ مفتخر شده اند در این ادوار خانقاه فولادلو فعلی مركز عبادت دراویش و اهل تصوف بوده كه در حال حاضر در ۴ كیلومتری شهر هیر قرار داشته و بقعه متبركه آن هنوز باقی است.

منطقه هیر در گذشته تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده كه نمونه ای از آن حوادث تاریخی میتوان جنگ بین طایفه فولادلو و عبدالله خان طهماسبی فرمانده لشكر آذربایجان كه به دستور رضاخان پهلوی در سال (۱۳۴۱ ه.ق – ۱۳۰۰ ه.ش) جهت خلع سلاح عشایر فولادلو به منطقه آمده بودند ولی عشایر فولادلو از دادن سلاح های خود خودداری نموده كه نهایت جنگ و درگیری بزرگی در ۱۷ كیلومتری شهر هیر مابین عشایر فولادلو و نیروهای دولتی در میگیرد كه در نتیجه آن بعد از زخمی و كشته شدن میر علی خان فرمانده عشایر فولادلو جنگ تمام میشود

هیر-tkeP42ZIy0

هیر-UWejqRoC7b

هیر-tXYxwvaVwj