ریپورتاژ آگهی
پایانه های سفر شیراز

پایانه های سفر شیراز

فرودگاه بین‌المللی شیراز شیراز دومین شهر ایران پس از تهران بود كه دارای فرودگاه بین‌المللی شد. این فرودگاه در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی با نام فرودگاه بین‌المللی
  • 1400/11/20
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : استان فارس- شیراز
تلفن : 66059000-021

فرودگاه بین‌المللی شیراز

شیراز دومین شهر ایران پس از تهران بود كه دارای فرودگاه بین‌المللی شد. این فرودگاه در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی با نام فرودگاه بین‌المللی شیراز تأسیس شد كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌نام «فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب» تغییرنام داد. فرودگاه شیراز پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه در سطح كشور محسوب می‌گردد. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز با دارابودن دستگاههای كمك ناوبری مدرن و كارآمد از قبیل دستگاه رادار PSR-SSR كه یكی از پیشرفته‌ترین رادارهای دنیا می‌باشد و همچنین دستگاههای NDB – DME – DVOR و ILS یكی از فرودگاههای ایمن و مجهز در سطح كشور بوده و پذیرای تمامی تایپهای پروازی می‌باشد و به لحاظ سیستمها ی هواشناسی، ارتباطی و رادیویی از تجهیزات پیشرفته و قابل اطمینان برخوردار می‌باشد. فرودگاه شیراز در اسفندماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به جمع چهار فرودگاه خودگردان كشور پیوست.
مسیرهای خارجی این فرودگاه عبارتند از كشورهای انگلستان، مالزی، تركیه، عراق، سوریه، قطر، امارات متحده عربی (دبی، ابوظبی و شارجه)، كویت، بحرین، عربستان، روسیه، پاكستان، مصر و سودان.
پروازهای داخلی این فرودگاه شامل پروازهای شیراز-تهران، شیراز-مشهد، شیراز-اصفهان، شیراز-تبریز، شیراز-اهواز، شیراز-آبادان، شیراز-بوشهر، شیراز-بندرعباس، شیراز-ساری، شیراز-لارستان، شیراز-لامرد، شیراز-چابهار، شیراز-كرمان، شیراز-كیش، شیراز-لاوان، شیراز-قشم، شیراز-سیری، شیراز-ماهشهر، شیراز-خارك، شیراز-عسلویه، شیراز-بهرگان و شیراز-رشت می‌باشد.
شركت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، آسمان، ایران ایرتور، كیش‌ایر، شركت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، آسمان، ایران ایرتور، كیش‌ایر، ماهان، كاسپین، فارس ایر قشم، نفت، زاگرس، تابان، ارم ایر، گلف ایر، تركیش ایرویز، سعودی‌ایر، ایرعربیا و به صورت موردی شركت‌های هواپیمائی دیگر از فرودگاه شیراز جهت نشست و برخاست استفاده می‌كنند.
هم‌اكنون ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه ۴ میلیون تن در سال می‌باشد كه با اتمام طرح توسعه این فرودگاه به ۱۰ میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد.

 

پایانه های سفر شیراز-qOKDPu2aTk

ایستگاه راه‌آهن شیراز

خبر افتتاح راه آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانه‌های خبری منتشر شد. مدت كوتاهی پس از افتتاح این راه آهن معلوم شد كه این راه‌آهن به صورت نیمه‌تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل‌ها در هم شكسته‌اند. از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه آهن شیراز برای سوار و پیاده كردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می‌شد. ایستگاه راه آهن شیراز كه اكنون یكی از بهترین ایستگاه‌های راه‌آهن كشور محسوب می‌شود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌برداری كامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حركت می‌كنند.

هم‌اكنون مسیرهای ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و همچنین شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت می‌باشد.

 

پایانه های سفر شیراز-VRiwQDvjJ2
پایانه‌های مسافربری شیراز
چهار باب پایانهٔ مسافربی برون‌شهری در نزدیكی به ابتدای ۴ محور اصلی خروجی شهر قرار دارند. شهرداری شیراز در سال ۱۳۶۳ خورشیدی اولین پایانهٔ متمركز خود را با نام «پایانهٔ شهید كاراندیش» مطالعه، طراحی و به‌اجرا درآورد كه در دی‌ماه ۱۳۶۶ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. «پایانهٔ شهید مدرس» در شرق شیراز و «پایانهٔ امیركبیر» در جنوب غرب این شهر نیز پس از احداث و تجهیز در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۵ خورشیدی، به‌طور همزمان به بهره‌برداری رسیدند. همچنین «پایانهٔ غیرمتمركز سپیدان» جهت سرویس‌دهی به بخش‌های شمال غربی شهر شیراز از سال ۱۳۷۵ خورشیدی شروع به فعالیت كرده‌است.