ریپورتاژ آگهی
سیب زنوز

سیب زنوز

سیب زنوز شهر زنوز یكی از معدود باغ شهرهای ایران است كه بیشتر مردم ایران آن را با نام سیب (سیب زنوز) همراه می دانند. سیب تولیدی این شهر به اعتقاد كارشناسان می تواند به عنوان نمادی دائمی محسوب شده
  • 1400/11/19
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : زنوز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : آذربایجان شرقی زنوز
تلفن : 66059000-021

سیب زنوز
شهر زنوز یكی از معدود باغ شهرهای ایران است كه بیشتر مردم ایران آن را با نام سیب (سیب زنوز) همراه می دانند. سیب تولیدی این شهر به اعتقاد كارشناسان می تواند به عنوان نمادی دائمی محسوب شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این منطقه از آذربایجان جذب كند.

سیب زنوز از نظر كیفیت و كمیت مقام اول محصولات سر درختی‌ های زنوز را دارد. هر چند انواع مختلف زردآلو مانند طبرزه،‌ مخملی، خودرو،‌ كشاورزی و انواع مختلفی از گلابی،‌ گردو، آلو، آلبالو، گیلاس و سر درختی‌ های دیگر در اقتصاد باغداران منطقه نقش زیادی دارد لیكن سیب به لحاظ سرآمد بودن كیفیت و انواع آن جایگاه ممتازی را دارد. در زنوز حدود ۴۰ نوع سیب تولید می‌شود كه از مهمترین آنها می‌توان به قابالا، سلطانی، بالجه‌ای، ‌اسدكوهی، شیشه‌ای،‌ مشكی، مشكی قرمز، می خوش یارآلما،‌ قیزیل آلما،‌پیر آلما،‌ پاییزه، لبنانی سفید و لبنانی قرمز اشاره كرد.
سیب زنوزحتی در نوع لبنانی آن تفاوت بسیار با محصولات سیب دیگر مناطق كشور دارد. طعم و مزه لذیذ، آبدار بودن،‌ داشتن پوشش چربگونه و‌ رنگ قرمز خوشرنگ از عمده ویژگی‌های سردرختی سیب زنوز است. سیب‌هایی كه بر اساس افسانه‌های قدیمی منطقه سرخی آن بر اثر تابش نور ستاره قطبی است.
سیب عمده ترین سردرختی زنوز می باشد و از زمانهای قدیم سیب زنوز شهره آفاق دور و نزدیك بوده و الحق كه در زیبایی و خوش مزه گی نظیر ندارد روایت می كنند كه درخت سیب را از شمال ارس به زنوز آورده اند حمداله مستوفی مورخ و جهانگرد مشهور كه حدود هفتصد سال پیش از منطقه مرند گذر كرده می گوید: زنوز قصبه ایست باغستان فراوان دارد حاصلش غله و انگور و میوه و به تخصیص سیب سفید ( قبلی ) می خوانند عظیم خوب است حقوق دیوانیش سه هزار دنیا است . سیب قبلی همان قابالا می باشد كه امروز نیز معروف است اكنون این پرسش پیش می آید كه نام قبلی یا قابالا از كجا آمده و روی این سیب مانده بارتلد محقق روسی می نویسد : كولك پایتخت باستانی اران كه اعراب قبله گویند خرزان نیز نامیده می شود پس این احتمال كه سیب قباله یا قابالا از ناحیه قبله برای اولین بار به زنوز آمده باشد بسیار زیاد است . سیب های بومی زنوز از بهار تا پاییز محصول می دهند و انواع زیادی دارند سیب گرده شیرین به محض در آمدن از گل قابل خوردن است و مزه دلپذیری دارد .

-پائیزه آلماسی ( كه همان سیب معروف زنوز است كه زبانزد خاص و عام است و در خارج از زنوز به زونوز آلماسی معروف است این سیب خیلی خوش خوراك است برعكس سیبهای لبنانی نفخ آور نیست رنگ و مزه این سیب با توجه به دو درختی كه بهم پیوند زده می شوند فرق می كند بنابر این انواع مختلفی از آنرا در باغات زنوز می توان مشاهده كرد این سیب محصول اختصاصی زنوز است و فقط در زنوز بعمل می آید آنهم در محدوده شهر و باغات اطراف رودخانه زنوز كه میوه هایش از كیفیت بالایی برخوردار است مثلا در منطقه كفشن زنوز بعمل نمی آید …) از سیب زنوز علاوه بر اینكه در سردخانه و انبار ها نگهداری می كنند برای مصرف خانواده برگه هم درست می كنند و در زمستان می پزند كه به آلما بیشمیشی معروف است و خیلی خوشمزه می باشد.

سیب زنوز-SqXKEvYqsP

سیب زنوز-p4FEEQj5Em

سیب زنوز-Q5Mc9gtfO0

سیب زنوز-37ZETfIGmq