ریپورتاژ آگهی
ارگ تاریخی قورتان

ارگ تاریخی قورتان

زاینده­رود تخریب شده است. این ارگ، دو دروازه شمالی و جنوبی دارد و ابنیه تاریخی متعددی را در خو جای داده است
  • 1400/11/19
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان كه در فاصله ۱۱۰ كیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان كه در فاصله ۱۱۰ كیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد، در حدود ۱۱۰۰ سال پیش ساخته شده است. این قلعه تاریخی ۵ هكتار وسعت دارد و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. باروهای شمالی و جنوبی آن تقریباً ۲۵۰ متر طول دارد. تعداد برج­های دیده­بانی آن ۱۴ عدد بوده ات كه یكی از آنها و قسمتی از حصار قلعه بر اثر طغیان و منحرف شدن مسیر زاینده­رود تخریب شده است.
این ارگ، دو دروازه شمالی و جنوبی دارد و ابنیه تاریخی متعددی را در خو جای داده است، كه از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به ۳ مسجد، یك حمام، دو قلعه خان نشین و بازار اشاره كرد.
در بازار ارگ، كارونسرا، آسیاب و مغازه­های نجاری و قصابی و سلمانی وجود داشته،كه امروزه آثار آن­ها بجا مانده است. قسمتی از آب رودخانه زاینده­رود از ضلع جنوبی خارج می­شده و مجدداً به رودخانه زاینده­رود می­پیوسته است.
معروف­ترین قلعه داخل ارگ، قلعه نواب است كه قدمت آن به زمان قبل از ساخت ارگ و اوایل دوره اسلامی(دوره بنی­امیه) مربوط است. دومین قلعه داخل ارگ، قلعه باغچه گل است، كه قدمتی دیرینه دارد. بنای حسینه داخل قلعه در گذشته، با معماری قلعه همسانی و سازگاری داشت، كه متأسفانه این حسینیه پس از بازسازی هویت تاریخی خود را از دست داده است. در ۲۰۰ متری ضلع جنوب شرقی قلعه و در حاشیه رودخانه زاینده­رود، آثاری از مسجد مساحت دو هزار متر مربع و در دو طبقه باقی است. بزرگی مسجد، بیانگر جمعیت زیاد و تأكید برانجام مراسم مذهبی در دوره ساخت می­باشد.

 

ارگ تاریخی قورتان-xByccQbP6j

ارگ تاریخی قورتان-fLgfni7Ps2

ارگ تاریخی قورتان-3i33zDOLY3

ارگ تاریخی قورتان-SzJCnn0WDR

ارگ تاریخی قورتان-55cYCcEDej

ارگ تاریخی قورتان-0bESBDcJAh

ارگ تاریخی قورتان-B4S3nAm21f

ارگ تاریخی قورتان-2hnED505FA

ارگ تاریخی قورتان-a6gh5PGcrC

ارگ تاریخی قورتان-5EfShSv9tm

ارگ تاریخی قورتان-5YOexmh6AJ

ارگ تاریخی قورتان-dQo9HPEZh9

ارگ تاریخی قورتان-RHFyiiscB0