ریپورتاژ آگهی
پارك  پلیس

پارك پلیس

در این بوستان محورهای طولی و عرضی عمود برهم، استخرهای زاویه دار همراه با جریان آب، راههای مستقیم و كلاً منظم هندسی به چشم می خورد
  • 1400/11/19
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : بوستان پلیس (پارك پلیس) در قطعه زمینی موسوم به باغ مجید آباد (باغ اناری) واقع در شمال شرق تهران به مساحت ۵۱۶۶۶۳ مترمربع احداث شده است.
تلفن : 66059000-021

پارك‌ها نقش مهمی را در تلطیف هوای پایتخت ایفا می‌كنند. این فضاهای سبز شهری فرصتی را فراهم می‌‌آورند تا شهروندان بتوانند به‌دور از هیاهوی شهری و آلودگی هوا، ساعاتی را در آرامش سپری كنند. یكی از بوستان‌های مهم شرق تهران، پارك پلیس نام دارد. ویژگی‌ها و امكانات پارك پلیس، آن را به مقصدی محبوب در محدوده شرق پایتخت تبدیل كرده‌اند.

 معرفی پارك پلیس

پارك پلیس كه با نام بوستان پلیس نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می‌رود. این پارك در قطعه زمینی موسوم به باغ مجید آباد (باغ اناری)، واقع در شمال شرق پایتخت به مساحت ۵۱۶۶۶۳ مترمربع احداث شده است. فضای بوستان توسط خیابانی به دو قطعه تقسیم می‌شود كه قطعه شمالی حدود ۲۷ هكتار و قطعه جنوبی حدود ۲۴ هكتار است و ارتباط بین این دو بخش توسط یك پل عابرپیاده برقرار می‌شود.

پارك پلیس-IGQGu3qba0

پارك پلیس كجاست؟ 

پارك پلیس در خیابان توحید تهرانپارس قرار دارد. برای دسترسی با مترو می‌توانید با استفاده از خط شماره دو (فرهنگسرا-صادقیه) خود را به ایستگاه‌های شهید باقری یا تهرانپارس برسانید و از آنجا با تاكسی به فلكه چهارم تهرانپارس بروید. ورودی پارك در فلكه چهارم تهرانپارس، در خیابان توحید قرار دارد. همچنین خط ۳۹۹ شهرك شهید بهشتی-ترمینال علم و صنعت شما را به ایستگاه اتوبوس پارك پلیس می‌رساند. 

پارك پلیس-lx9zmW4Mj8

تاریخچه پارك پلیس

پارك پلیس توسط ﺧﻴﺎبانی به دو بخش ﺗﻘﺴﻴﻢ شده است. بخش اول در گذشته به‌خاطر داشتن درختان انار ﺑﺴﻴﺎﺭ، به باغ اناری معروف بود. به‌دلایل مختلف نظیر تراكم درختان و عدم كنترل مناسب، عدم محصورﻳﺖ باغ، وﻳﮋگی‌های مهاجرپذیری و بافت نیمه‌صنعتی و كارگاهی منطقه‌ ۴، اﻳﻦ باغ به مكانی ﺑﺴﻴﺎر مستعد برای ورود افراد خلافكار تبدیل شده بود. مسئله‌ای كه نگرانی از وجود ﭼﻨﻴﻦ مكانی در اﻳﻦ ناﺣﻴﻪ را تشدﻳد می‌كرد، عبور تعداد ﻛﺜﻴﺮی از دانش‌آموزان از اﻳﻦ باغ و مواجهه‌ آن‌ها با آثار خلاف در ﻣﺴﻴﺮ رفت ﻳﺎ برگشت از مدرسه بود. 

پارك پلیس-CmQk8vNN2x
بخش دوم ﻧﻴﺰ سابق بر اﻳﻦ، ﺑﻴﺎبان بود كه در بخش شمالی خود در نهایت با جنگل‌های لوﻳزان هم‌جوار می‌شد. همه‌ اﻳﻦ معضلات ذكر شده مسئوﻟﻴﻦ را به‌سمت ﻳافتن راه‌حلی مناسب جهت مقابله با نا‌امنی اﻳﻦ مكان سوق داد تا این‌كه در سال ۱۳۸۲ در هفته‌ پلیس اﻳﻦ مكان به پارك فعلی با نام پارك پلیس تبدﻳل شد. بدین ترتیب تا حد ﺑﺴﻴﺎﺭ بالاﻳﻰ ناامنی سابق كم‌رنگ شد؛ به‌طوری كه پارك در وﺿﻌﻴﺖ فعلی به‌صورت فعال در خدمت اﻳﻦ ناﺣﻴﻪ و به‌خصوص سه شهرك مسكونی با نام‌های اﻣﻴﺪ، پارس و فرﻫﻨﮕﻴﺎن قرار گرفته است. البته نكته‌ جالب توجه نام پارك است كه در اﻳﺠﺎد اﻣﻨﻴﺖ بی‌تاﺛﻴﺮ نیست؛ زیرا فكر را به اﻳﻦ سوق می‌دهد كه امكان استقرار یك پاﻳﮕﺎه ﻧﻴﺮوی پلیس در اﻳﻦ پارك وجود دارد؛ در حالی كه اﻳﻦ نام‌گذاری به دﻟﻴﻞ افتتاح اﻳﻦ پارك در هفته‌ پلیس است. 

پارك پلیس-szt2v37fDR

ویژگی‌های پارك پلیس

طراحی محوطه‌ این بوستان الهام گرفته از باغ‌های ایرانی است. در این بوستان محور‌های طولی و عرضی عمود برهم، استخر‌های زاویه‌دار همراه با جریان آب، راه‌های مستقیم و كلا منظم هندسی به چشم می‌خورد. تنها معابر درجه‌ سه فرعی به‌صورت نامنظم طراحی شده‌‌اند.

اﻳﻦ پارك ورودی شاخصی دارد كه دلیل آن استفاده طراح از رواق‌ها با ستون‌هایی است كه مشاهده‌ آن‌ها و ﻧﻴﺰ قدم زدن در آن ﻣﺴﻴﺮ، ستون‌های گرد دوره‌ ساسانی را در ذهن تداعی می‌كند. از دﻳﮕﺮ وﻳﮋگی‌های بارزی كه در اﻳﻦ ورودی به چشم می‌خورد، تقارن است كه در آن محور آبی انفصال یافته توسط ﻳك قطعه چمن، دو آب‌نما را با حركت چشم به هم می‌رساند و اﻳﻦ تقارن را ﺑﻴﺸﺘﺮ در ذهن نماﻳﺎن می‌كند.

اﻳﻦ نقطه از پارك در بافت شهری اﻳﻦ منطقه نقش فعالی را اﻳﻔﺎ می‌كند؛ چنانكه تعدادی از برنامه‌های زنده‌ تلوﻳزﻳونی در اﻳﻦ مكان فیلم‌برداری شده است. اﻳﻦ پتاﻧﺴﻴﻞ با ﺗﻌﺒﻴﻪ‌ سكوهای نشستن و فضای سن مانند و ﻧﻴﺰ بافت ﮔﻴﺎهی كوتاه حاصل شده است.

برخی از گونه‌های گیاهی كاشته شده در این پارك شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع كاج و سرو تبریزی
  • اقاقیا
  • بیدمجنون
  • زیتون و توت
  • پیراكانتا
  • یاس زرد و میخك هندی
  •  زرشك و  مورد
  •  شمشاد و انواع بالارونده‌ها
  • امكانات پارك پلیس

    برخی از امكانات پارك پلیس عبارت‌اند از:

    • نمازخانه و كتابخانه
    • رستوران
    •  زمین بازی كودكان
    •  وسایل بدن‌سازی و زمین ورزشی
    •  آلاچیق  
    • بركه، استخر و آب‌نما
    • سرویس بهداشتی

پارك پلیس-wTCQnwTDAa

 پارك پلیس-E24AhT5fdNپارك پلیس-cAqh6h414d

دیدنی‌های پارك پلیس

عمارت ارباب هرمز

در دروان قاجار و پهلوی عده‌ای از زرتشتیان در تهرانپارس ساكن شدند. ارباب جمشید یكی از رجال حكومت پهلوی بود كه بعد از كشته شدن او، پسرانش هرمز و آرش وفادار و چند تن دیگر مالك زمین‌های او شدند. ارباب هرمز كه به‌عنوان مالك اصلی زمین‌های تهرانپارس محسوب می‌شود، یكی از متولیان زرتشتی شكل دهنده‌ منطقه‌ تهرانپارس بوده است. عمارت ارباب هرمز و باغ اناری تهرانپارس تنها یادگارهای به‌جا مانده از خان زرتشتی تهرانپارس است. این اثر به‌عنوان یكی از بی‌نظیرترین آثار به‌جا مانده از دوران قاجار با تزیینات منحصربه‌فرد است.

پارك پلیس-l8vHS9Yc64

این عمارت قاجاری در دو طبقه و در بخش میانی باغ اناری قرار دارد كه شامل یك تالار مجلل در طبقه‌ نخست با هشت پایه ستون و سرستون‌های كرنتی و سقف گچ‌بری شده با طرح‌های زیبای هنر ایرانی است. تزیینات چوبی و گچ‌بری‌های رنگی در طبقه‌ دوم این عمارت نیز به‌همراه اتاق‌های مجلل با معماری قاجاری جلوه‌ ویژه‌ای به این بنای تاریخی بخشیده‌اند. ارباب هرمز كه به‌عنوان یكی از منصف‌ترین و بخشنده‌ترین مالكان تهرانپارس محسوب می‌شد، در زمان شهرداری مهام به كمك گروه مهندسان طراح بهشت‌ زهرا، نسبت به خیابان‌بندی و جدول‌كشی در تهرانپارس اقدام كرد. این بنا در تاریخ شانزدهم اسفند ۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. امروزه عمارت ارباب هرمز میزبان موزه گرافیك ایران است. 

 پارك آموزش ترافیك

در دهه‌های اخیر، در تهران طرح جدیدی كلید خورد، طرح پارك‌های آموزشی ترافیك برای كودكان. یكی از این پارك‌ها در پارك پلیس شمالی واقع شده است. این مجموعه با شبیه‌سازی محیط‌های ترافیك، بستری را فراهم می‌آورد تا افراد از كودكی با رفتار ترافیكی آشنا شوند. در پارك آموزش ترافیك راه‌ها، خط‌ آهن‌، پیاده‌‌رو و خیابان‌ها، علایم‌ راهنمایی‌، چراغ‌ راهنماها و هر نوع علایم راهنمایی و رانندگی دیگر، در مقیاس‌ كوچك ساخته‌ شده‌اند. كودكان با استفاده از وسیله‌ نقلیه‌ كوچك و اسباب‌بازی‌های متحرك، قوانین راهنمایی و رانندگی را در پارك‌ها خواهند آموخت.

پرسش‌های متداول

پارك پلیس كجاست؟ 

پارك پلیس در خیابان توحید تهرانپارس قرار دارد.

امكانات پارك پلیس چیست؟

برخی از امكانات پارك پلیس شامل نمازخانه و كتابخانه، رستوران، زمین بازی كودكان، وسایل بدن‌سازی و زمین ورزشی، آلاچیق، بركه و آب‌نما و سرویس بهداشتی می‌شود.

جاذبه‌های پارك پلیس چیست؟

پارك پلیس علاوه بر فضای سبز دوست‌داشتنی، محل قرارگیری عمارت ارباب هرمز و موزه گرافیك ایران است. در پارك پلیس شمالی نیز پارك آموزش ترافیك قرار دارد.

چطور می‌توان با مترو به پارك پلیس دسترسی داشت؟

برای دسترسی با مترو می‌توانید با استفاده از خط شماره دو (فرهنگسرا-صادقیه) خود را به ایستگاه‌های شهید باقری یا تهرانپارس برسانید و از آنجا با تاكسی به فلكه چهارم تهرانپارس بروید. ورودی پارك در فلكه چهارم تهرانپارس، در خیابان توحید قرار دارد.