ریپورتاژ آگهی
شهر جویم

شهر جویم

جویم نام شهریست در جنوب استان فارس ودر جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. براساس اطلاعات موجود در ۵۴درجه و ۳۳ دقیقه طول شرقی و ۱۵ درجه
  • 1400/11/18
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : شهر-استان
آدرس : جنوب استان فارس- جنوب شرقی شهر شیراز- شهر جویم
تلفن : 66059000-021

جویم نام شهریست در جنوب استان فارس ودر جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. براساس اطلاعات موجود در ۵۴درجه و ۳۳ دقیقه طول شرقی و ۱۵ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار مبدأ واقع شده‌است. ارتفاع شهر جویم از سطح دریا به طور میانگین ۸۳۵ متر است، و مساحتش در حدود ۳۲۶۰ كیلومتر مربع است. آب و هوای جویم به‌طور كلی گرم و خشك و از لحاظ وفور آب، غنی‌ترین بخش شهرستان است.

پیشینه تاریخی
بنابر مستندات تاریخی، در گذشته‌های بسیار دور استخرهای آب راكد، چشمه‌ها، جویبارها و رودها گرداگرد جویم را فرا گرفته و در مرغزارها و جنگل‌های سرسبز آن، جانوران گوناگون می‌زیسته‌اند. تاریخ‌نگاران، این شهر را به نام «جویم ابواحمد» نیز شناخته‌اند. جویم از دو واژه «جو» و «یم» تشكیل شده‌است. «جو» به معنای جویبار و «یم» به معنای دریا است.

كشاورزی در جویم
عمده‌ترین محصولات كشاورزی جویم گندم، پنبه، ذرت، و مهم‌ترین محصولات باغی، مركباتی مانند: پرتقال (محلی، والنسیا، توسرخ، نافی) و انواع نارنگی (كله مانتین و كینو)، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، نارنج و… هستند.

جویم با تولید سالانه بیش از ۵۵۰۰۰ تن گندم و ۶۰۰۰ تن پنبه و نزدیك به ۱۰۰,۰۰۰ تن انواع مركبات و هزاران تن انواع دیگر محصولات كشاورزی، همچون نگین سبزی در جنوب استان فارس می‌درخشد. بخش جویم در تولید اكثر محصولات ذكرشده، در لارستان دارای مقام اول می‌باشد.

متاسفانه جویم در بخش كشاورزی نیز به رغم تولید این همه محصول گوناگون، همچنان در گمنامی به سر می‌برد و محصولات این خطه زر خیز اغلب به نام شهرهای همجوار ثبت می‌شود كه این مسئله، ناراحتی كشاورزان را به دنبال داشته‌است و دارد. جـویم استعداد كشت اغلب گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و محصـولات باغی مانند زیتون و زرد آلو را در سطح وسیع دارا می‌باشد.زمینه‌های سرمایه گذاری فراوانی در این بخش وجود دارد كه از آن جمله می‌توان به كارخانه پنبه پاك كنی، تولید آب میوه، بسته بندی خرما، تولید كنستانتره خوراك دام، صنایع و… اشاره كرد.

 

شهر جویم-Av36lsYkN6

شهر جویم-Ubs9z0jzf6