ریپورتاژ آگهی
چشمه مرغاب

چشمه مرغاب

این چشمه در دهانه دالانكوه در شهرستان تیران و كرون واقع شده و از برف‌های دائمی كوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است.
  • 1400/11/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : چشمه مرغاب در شرق رشته‌كوه «دالانكوه» و 38 كیلومتری شهرستان تیران در استان اصفهان به سمت غرب و پس از روستای «قلعه ناظر» در شهرستان عسگران قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

این چشمه در دهانه دالانكوه در شهرستان تیران و كرون واقع شده و از برف‌های دائمی كوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است.
چشمه مرغاب اصفهان در فاصله ۸۵ كیلومتری غرب اصفهان در فاصله بین شهرستان تیران و نجف آباد قرار دارد، پس از گذشتن از كوه احمدرضا شما به تابلوی را مشاهده می‌كنید كه بر روی آن نوشته شده ” چشمه مرغاب”

به عبارتی این چشمه تنها جریان آب سطحی است كه در این شهرستان قرار دارد و پس از طی مسافتی معادل ۱۰۰ كیلومتر به زاینده رود پیوسته و به نوعی تامین كننده میزانی از آب زاینده رود است.

چشمه مرغاب اصفهان در سنگ‌های آهكی كرتاسه به وجود آمده است، كه در زیر این نواحی نیز طبقات شیست و شیلی قرار دارد،‌ارتفاعات قرار گرفته در منطقه نیز مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوده و بخشی از كوه‌های داخلی زاگرس به حساب می‌آید.
رودخانه و یا چشمه مرغاب علاوه بر تغذیه سفره آب زیر زمینی به‌دلیل قابلیت نفوذ در بستر خاك تاثیر مستقیمی بر روی قنوات موجود درحریم و حواشی رودخانه داشته و از همین جهت رودخانه مذكور شرایط تشكیل پر آب ترین قنوات دشت را فراهم كرده است.

چشمه مرغاب-vWwXoKfGX0

چشمه مرغاب-Lb2f8wsfTs

چشمه مرغاب-vufeBQDeaF

چشمه مرغاب-0mH7dOAJsE

چشمه مرغاب-jLGSQW10Ks

چشمه مرغاب-lYgJdapVSF

عكس های چشمه مرغاب

 

دلیل نامگذاری چشمه مرغاب:

دلیل نام‌گذاری چشمه مرغاب را برخی از اهالی آن منطقه، مرغ‌های كوهی كه در اطراف آن هستند می‌دانند.و بعضی از افراد دلیل نامگذاری را به وجود علف‌های مرغی در حاشیه‌ای رودخانه نسبت داده‌اند.

 

بهترین فصل سفر به چشمه مرغاب:

بهار و تابستان بهترین موقع برای رفتن به چشمه مرغاب می باشد، به دلیل كوهستانی بودن آن منطقه زمستان ها بسیار سرد است ولی سفر در پاییز و زمستان به این منطقه نیز خالی از لطف نیست و زیبایی های خود را دارد.

چشمه مرغاب-WWZDbWTJl9

چشمه مرغاب، یكی از جاذبه های گردشگری اصفهان

 

آیا میتوان شب در كنار چشمه مرغاب اقامت داشت؟

در چشمه مرغاب تعدادی آلاچیق وجود دارد كه میتوان شب را در این مناطق گذراند و یك شب آرام و به یادماندنی را تجربه كنید.


آدرس چشمه مرغاب:
چشمه مرغاب در شرق رشته‌كوه «دالانكوه» و 38 كیلومتری شهرستان تیران در استان اصفهان به سمت غرب و پس از روستای «قلعه ناظر» در شهرستان عسگران قرار دارد.