ریپورتاژ آگهی
انگورستان ملك

انگورستان ملك

در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوری كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد.
  • 1400/11/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : خیابان شریف واقفی – خیابان ملك محله شیخ یوسف
تلفن : 66059000-021

انگورستان ملك یا انگورستان ملك التجار از مكان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود و پیشینه آن به زمان نادرشاه افشار باز می‌گردد. معمار سازنده بنا استاد حسین چی نام دارد و تاریخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجری قمری است. در زمان ناصرالدین شاه قاجار انگورستان ملك در اختیار مسئول امورمالی حكومت اصفهان قرار گرفت و بعدها توسط فرزند او، حاج محمدابراهیم خان كه به ملك التجار معروف بود، به برگزاری مراسم سوگواری و تعزیه اختصاص داده شد. مجموعه فضاهای حیاط سرپوشیده، سفره خانه، اتاق آرامگاه و دیگر اتاق‌های اطراف حیاط مزین به تزیینات فراوان گچبری، آینه‌كاری و كاشی‌كاری هستند. ستون‌های سفره خانه و حیاط، با روكشی از چوب پوشیده شده‌اند و پایه و سرستون‌های آنها آراسته به تزیینات است. در گوشه جنوب شرقی بنا نیز حمامی قرار دارد كه سقف گنبدی آن بسیار زیبا است. انگورستان ملك امروزه در دست سازمان اوقاف است و به برگزاری مسابقات قرائت قرآن، تعزیه و سوگواری اختصاص دارد.در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغ انگوری كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان مالیات از آنها گرفته شد و به تصرف دولت درآمد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به تصرف مسئول امورمالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه اختصاص داد. معمار سازنده این بنام استاد حسین چی است و تاریخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجری قمری است.

در طول زمان قسمت های مختلفی از این انگورستان تخریب شد و بخش هائی از آن در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در تعریض خیابان ملك از بین رفت.

آنچه از این بنا باقی مانده است یك حیاط وسیع است كه در شمال واقع شد و یك سفره خانه كه مساحت تقریبی آن با حیاط یكی است. این سفره خانه تمامی جبهه حیاط را در بر می گیرد.

فضای سفره خانه بوسیله یك ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی باز می شود. بعدها حیاط خانه نیز مسقف شده بطوری كه از ارسی های سفره خانه و حیاط سرپوشیده و پشت بام و فضاهای سه جبهه ساختمان برای تعزیه استفاده می شده است.

در سقف حیاط یك نورگیر زیبای ۸ ضلعی به همراه پنجره های سراسری بالای دیوار حیاط روشنائی فضای تعزیه را تامین می كند. تالار پنج دری زیبائی كه در جبهه شمالی حیاط سرپوشیده قرار دارد محل دفن مرحوم ملك التجار و همسر اوست كه بنا به وصیت وی در این محل به خاك سپرده شده اند.

مجموعه فضاهای حیاط سرپوشیده، سفره خانه، اتاق مقبره و دیگر اتاقهای اطراف حیاط دارای تزئینات فراوان گچبری، آینه كاری و كاشیكاری هستند.

ستون هائی كه در وسط فضای سفره خانه و حیاط هستند دارای روكش های چوبی می باشند اما پایه و سرستونها دارای تزئینات می باشند. در زیر فضای سفره خانه زیرزمینی وجود دارد كه نورگیرهای مشبك نور آن را از حیاط جنوبی تامین می كنند. در گوشه جنوب شرقی بنا حمامی واقع شده است كه سقف گنبدی بسیار زیبائی دارد و سكوهائی در اطراف آن تعبیه شده اند. ازاره جبهه شمالی و شرقی این خانه دارای نقوش حجاری هستند.

انگورستان ملك از بناهای بسیار زیبای دوران قاجاریه است كه در حال حاضر در اختیار سازمان اوقاف می باشد و به برگزاری مسابقات قرائت قرآن و تعزیه و عزاداری اختصاص دارد. تزئینات این بنا بیانگر هنر گچبری و آینه كاری و كاشیكاری هنرمندان خلاق و مبتكر اصفهانی می باشد.

آدرس : خیابان شریف واقفی – خیابان ملك محله شیخ یوسف

انگورستان ملك-vBVE9ge95H

انگورستان ملك-sjVfE3XCDK

انگورستان ملك-pG0TRNNm7s

انگورستان ملك-q0BeF1JkhX

انگورستان ملك-HWGnvcvGle

انگورستان ملك-bDrHQ7gw1S