ریپورتاژ آگهی
مسجد ركن الملك

مسجد ركن الملك

یكی از بناهای مشهور اصفهان كه در اوائل قرن چهاردهم هجری ساخته شده مجموعه مسجد ركن الملك است. این اثر نفیس و جالب كه در ابتدای تخت فولاد واقع شده است از بناهای حاج میرزا سلیمان خان ركن الملك شیرازی است.
  • 1400/11/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : این اثر نفیس و جالب كه در ابتدای تخت فولاد واقع شده است
تلفن : 66059000-021

یكی از بناهای مشهور اصفهان كه در اوائل قرن چهاردهم هجری ساخته شده مجموعه مسجد ركن الملك است. این اثر نفیس و جالب كه در ابتدای تخت فولاد واقع شده است از بناهای حاج میرزا سلیمان خان ركن الملك شیرازی است.

با توجه به منابع و مآخذ موجود در مورد این مجموعه و همچنین ماه تاریخ هایی كه در كتیبه های مسجد و مدرسه آمده این نكته مشخص می گردد كه این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری بنا گردیده است. كتیبه سردر مسجد و مدرسه كه به وسیله محمد تقی فرزند محمد ابراهیم اصفهانی نوشته شده با خط ثلث بر زمینه كاشی خشت لاجوردی آیات قرآنی را كتابت كرده است.

بر هلال سردر اشعاری با خط نستعلیق سفید بر زمینه كاشی خشت لاجوردی رنگ نوشته شده است. در این اشعار علاوه بر آن كه به نام سلیمان خان اشاره شد در مصراع آخر ماده تاریخ اتمام بنا را كه سال ۱۳۲۱ هجری قمری است ذكر شده است.

این سردر به حیاط كوچكی متصل می شود كه آب انبار معروف مسجد در این قسمت قرار دارد. لوح سنگی كه بر دیوار آب انبار نصب شده با خط نستعلیق برجسته بر سنگ مرمر، طی اشعاری ماده تاریخ ساخت آب انبار را كه سال ۱۳۲۵ هجری قمری است بیان می دارد.

كتیبه ای كه در داخل سردر مسجد و مدرسه است به خط ثلث سفید بر زمینه كاشی خشت لاجوردی رنگ تاریخ ۱۳۲۰ و نام سید هاشم طوبی را بر خود دارد.

در طرفین در ورودی مسجد در كنار اتاقی كه آرامگاه او در آن قرار دارد دو تصویر ركن الملك بر كاشی نقش شده است. اشعاری به خط نستعلیق لاجوردی بر زمینه كاشی خشت سفید در اطراف تصویر نوشته شده است. تاریخ این نوشته ۱۳۲۴ هجری قمری است و نویسنده آن میرزا عبدالجواد می باشد. اشعار فارسی سردر مسجد كه آن نیز به خط نستعلیق بر زمینه كاشی لاجوردی است از سرودهای طرب شاعر مشهور عصر قاجار است.

در قسمت نمای خارجی ایوان جنوبی مسجد با خط ثلث بر زمینه كاشی خشت لاجوردی آیات قرآن كریم به خط محمد باقر شیرازی است و تاریخ آن نیز ۱۲۵۷ هجری قمری است.

در طرفین ایوان اشعاری از ركن الملك به خط نستعلیق سفید بر زمین كاشی خشت زرد رنگ نوشته شده است. كاشی كاری ایوان در سالهای بعد انجام شده و تاریخ آن ۱۳۷۹ هجری قمری است.

در اطراف صحن مسجد نیز اشعاری از ركن الملك با خط نستعلیق سفید بر زمینه كاشی خشت لاجوردی رنگ نوشته شده است. نویسنده این اشعار طرب بن همای شیرازی و تاریخ آن ۱۳۲۴ هجری قمری است.

در اطراف ایوان جنوبی مسجد اشعاری به خط سفید بر زمینه كاشی لاجوردی به تاریخ ۱۳۱۹ هجری قمری نوشته شده است سراینده این اشعار شاعری به نام ادیب است در اطراف گنبد زیبای مسجد ركن الملك نیز كتیبه زیبایی وجود دارد كه آیات قرآن مجید نوشته شده است. تاریخ این كتیبه ۱۳۲۳ هجری قمری است خطوط داخلی محراب نیز نستعلیق سفید بر زمینه كاشی لاجوردی است و خط ثلث مشكی بر زمینه كاشی خشت زرد و ثلث زرد است.

در اطراف نمای خارجی گنبد به خط ثلث سفید بر زمینه كاشی خشت لاجوردی رنگ آیاتی از قرآن به همراه اشعاری به زبان عربی نوشته شده است. تاریخ این كتیبه ۱۳۲۲ هجری قمری است.

مسجد ركن الملك شبستان مسقف زیبایی دارد بر كتیبه این شبستان علاوه بر آیات قرآن كه به خط ثلث سفید بر زمینه كاشی لاجوردی رنگ نوشته شده اشعاری نیز با خط نستعلیق سفید بر زمینه كاشی لاجوردی به چشم می خورد كه تاریخ آن ۱۳۱۸ و سراینده آن اشعار ادیب است. در داخل آرامگاه ركن الملك كه كاشی كاری آن در حدود ۵۰ سال پیش انجام شده است اشعاری به خط نستعلیق سفید بر زمینه كاشی لاجوردی رنگ نوشته شده است كه اثر طبع ركن الملك است. تاریخ این كتیبه ۱۳۲۸ هجری شمسی است.

مسجد ركن الملك اصفهان به لحاظ در بر داشتن نمونه های بدیع و جالب معماری دوران قاجار و همچنین وجود خط ثلث و نستعلیق متعلق به استادان آن روزگار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر آن این مسجد و مدرسه بیانگر علاقه و دلبستگی برخی از دولتمردان دوران قاجار به علم و دانش و شعر و ادب است.

مسجد ركن الملك-tis7B0qyRU

مسجد ركن الملك-IH4IwkdojH

مسجد ركن الملك-Phz19qM1zw