ریپورتاژ آگهی
نیل شهر

نیل شهر

نیل شهر یكی از شهرهای استان خراسان رضوی است كه در نزدیكی شهرستان تربت جام واقع گردیده و براساس سر شماری سال
  • 1400/11/16
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تربت جام
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خراسان رضوی- تربت جام- نیل شهر
تلفن : 66059000-021

نیل شهر یكی از شهرهای استان خراسان رضوی است كه در نزدیكی شهرستان تربت جام واقع گردیده و براساس سر شماری سال ۱۳۸۵ دارای جمعیتی بالغ بر حدود۶۶۶۰ نفر می باشد .

بناهای تاریخی نیل شهر

تنها بنای تاریخی این شهر مربوط به مقبره عارف مشهور و درویش شیخ ابوذر بوزجانی (بوژگانی ) از بوزجان جام است كه از پیروان طریقت در قرن چهارم (ه.ق)پا به عرصه وجود گذاشت شیخ ابوذر بوزجانی از ریاضیدانان , شعرا و عرفای بزرگ عصر سامانی و اوایل دوران غزنوی است كه در زمان حیات از شهرت فراوانی برخوردار بوده تا به آن حد كه خواجه عبداله انصاری به او لقب خداوند كرامات ظاهر اعطا فرموده وی از چنان جایگاهی برخوردار بود كه توانست شخصیت های علمی و فرهنگی بزرگی را در دامان خود پرورش دهد. شیخ ابوذر بوزجانی و تالیفات ارزشمند وی از چنان جایگاه و موقعیت و اهمیتی در مجامع علمی جهان برخوردار است كه یكی از دهانه های آتشفشان كره ماه به اسم او نام گذاری شده است در گذشت شیخ را در سال (۳۷۰ ه ق ) نوشته اند. كه در كنار او همسر و یكی از مریدانش آرمیده است. آرامگاه فعلی این عالم بزرگ مشتمل بر ایوان ورودی و فضای داخلی ساده ای است كه دوره قاجار بنیاد گرفته است و هم اكنون در حال فرو ریختن است.

یكی از اشعار معروف شیخ
تو به علم آن و من به عیب همان رد مكن آنچه خود پسندیدی.

شهر نیل شهر از توابع بخش مركزی شهرستان تربت جام با مساحتی در حدود ۳۰۰ هكتارو با فاصله ۲۴ كیلومتری از شهر تربت جام قرار گرفته است .

شهر نیل شهر در طول جغرافیایی۴۵ ,۶۰ شرقی و عرض جغرافیایی۱۰ ۳۵ شمالی و در ارتفاع ۸۲۰ متری از سطح آبهای آزاد واقع شده و از سمت شمال با فاصله ۵كیلومتری به روستای اسلام آباد( چهار من و نیم) از جنوب غربی با فاصله ۸ كیلومتری به روستای احمد آباد صولت (دهستان میان جام ) و از شرق با فاصله ۱۲ كیلومتر به روستای منصوریه و از شمال شرق به فاصله ۵ كیلو متری روستای حسین آباد كلالی محدود می شود .

نیل شهر در مسیر فرعی راه آسفالته تربت جام به تایباد قرار گرفته , جمعیت كل بخش در حدود ۱۹۰۰۰ هزار نفر می باشد بخش بوژگان براساس تقسیمات كشوری از بخش مركزی تربت جام تفكیك شده است و۴۵۰كیلومتر مساحت دارد نیل شهر در پهنه اقلیم خشك بیابانی با زیر اقلیم سرد واقع شده است .

شهر نیل شهر به علت قرار گیری در بین دو شهر مهم تربت جام و تایباد و فاصله كم با جاده اصلی ارتباطی مشهد و تایباد و راه ارتباطی با خارج كشور( هرات ) از نقش مهمی در حوزه استان برخوردار است .

موقعیت جغرافیایی

شهر نیل شهر از توابع بخش مركزی شهرستان تربت جام با مساحتی در حدود ۱۰۸هكتار و با فاصله ۲۴ كیلومتری از شهر تربت جام قرار گرفته است .

شهر نیل شهر در طول جغرافیایی۴۵ ,۶۰ شرقی و عرض جغرافیایی۱۰ ۳۵ شمالی و در ارتفاع ۸۲۰ متری از سطح آبهای آزاد واقع شده و از سمت شمال با فاصله ۵كیلومتری به روستای اسلام آباد(چهار من و نیم) از جنوب غربی با فاصله ۸ كیلومتری به روستای احمد آباد صولت (دهستان میان جام ) و از شرق با فاصله ۱۲ كیلومتر به روستای منصوریه و از شمال شرق به فاصله ۵ كیلو متری روستای حسین آباد كلالی محدود می شود .

نیل شهر در مسیر فرعی راه آسفالته تربت جام به تایباد قرار گرفته , جمعیت كل بخش در حدود ۱۹۰۰۰ هزار نفر می باشد بخش بوژگان براساس تقسیمات كشوری از بخش مركزی تربت جام تفكیك شده است و۴۵۰كیلومتر مساحتد دارد و نیل شهر در پهنه اقلیم خشك بیابانی با زیر اقلیم سرد واقع شده است .

شهر نیل شهر به علت قرار گیری در بین دو شهر مهم تربت جام و تایباد و فاصله كم با جاده اصلی ارتباطی مشهد و تایباد و راه ارتباطی با خارج كشور( هرات ) از نقش مهمی در حوزه استان برخوردار است .

از لحاظ اقتصادی بیشتر مردم این شهر كشاورز و دامدار بوده و اكثر محصولات عمده این شهر گندم , جو , چغندر , پنبه , خربزه , هندوانه , ذرت …می باشد.

 

نیل شهر-emMvTj0zmr