ریپورتاژ آگهی
آبشار بلده

آبشار بلده

آبشارهای بلده در موقعیت جغرافیایی E5148 N3612 در استان مازندران واقع است. شاید بتوان منطقه بلده را با تلفیقی از كوه، رود، دشت و جنگل، یكی از زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق البرز مركزی دانست.
  • 1400/11/15
  • استان : مازندران
  • شهر : بلده
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : آبشارهای بلده در موقعیت جغرافیایی E5148 N3612 در استان مازندران واقع است
تلفن : 66059000-021

آبشارهای بلده در موقعیت جغرافیایی E5148 N3612 در استان مازندران واقع است. شاید بتوان منطقه بلده را با تلفیقی از كوه، رود، دشت و جنگل، یكی از زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق البرز مركزی دانست. طبیعت زیبای بلده با تاریخی كهن در هم آمیخته است. بر روی ارتفاعات شمالی مشرف بر شهر بلده یك قلعه عظیم به چشم می خورد كه از معروفترین و بزرگترین قلعه های برجای مانده در شمال ایرن بوده و به قلعه پولاد بلده معروف می باشد. این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر و مسكون و مركز یكی از مقتدرترین قدرت های محلی آن روز ایران به ریاست ملك كیومرث پادوسبان و فرزندان او بوده است.

منطقه بلده به واسطه داشتن رودخانه های زیبا و خروشان مملو از آبشارهای كوچك و بزرگ است كه بسیاری از آنان هنوز شناسایی نشده اند. از آبشارهای گزارش شده از منطقه بلده می توان به آبشار بطاهر كلا، آبشار یالرود، آبشار وسمیط، آبشار میناك و آبشار سواسره اشاره كرد كه دارای فضایی كوهستانی و بیشه ای بوده و چشم اندازهایی بكر و شگفت دارند. تكمیل اطلاعات در مورد آبشارهای این مناطق احتیاج به تحقیق بیشتری دارد. رودخانه بطاهركلا با جلوه های طبیعی زیبا، بطول تقریبی بیست كیلومتر از دامنه های شرقی كوه رستم چال در ۶۴ كیلومتری جنوب غربی نور سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستاهای كلاچای، بردون و كمر با رودخانه لور مخلوط شده و به خوش رود تغییر نام می یابد. این رودخانه در مسیر خود از چشمه های بسیاری آبگیری كرده و آبشارهای كوچك و بزرگ زیادی را باعث می شود. همچنین در نزدیكی روستای یالرود، در فاصله ۱۰ كیلومتری جنوب بلده و در دامنه كوه خرچر می توان آبشارهای زیبایی را درون تنگه های باریك و صعب العبور یافت كه همچنان دست نخورده باقی مانده اند، مسیر یالرود آنقدر زیبا و بكر است كه طی آن، اصلا احساس خستگی نخواهید كرد. طبیعت این منطقه روح هر انسانی را نوازش می كند.

آبشار بلده-YbfvsWU9iT