ریپورتاژ آگهی
كوت سید نعیم

كوت سید نعیم

شهر كوت سید نعیم از توابع شهرستان دشت آزادگان ، بخش مركزی و دهستان حومه شرقی می باشد . این شهر از شمال به اراضی كشاورزی و رودخانه كرخه ، از شرق به كانال آب و اراضی كشاورزی، از غرب به روستای ابوسحاب و از جنوب به محور اهواز – سوسنگرد و اراضی كشاورزی محدود می گردد.
  • 1400/11/15
  • استان : خوزستان
  • شهر : كوت سید نعیم
  • دسته : شهر-استان
آدرس : استان خوزستان, كوت سید نعیم
تلفن : 66059000-021

معرفی شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی

شهر كوت سید نعیم از توابع شهرستان دشت آزادگان ، بخش مركزی و دهستان حومه شرقی می باشد . این شهر از شمال به اراضی كشاورزی و رودخانه كرخه ، از شرق به كانال آب و اراضی كشاورزی، از غرب به روستای ابوسحاب و از جنوب به محور اهواز – سوسنگرد و اراضی كشاورزی محدود می گردد.

شهر كوت سید نعیم بین ۳۱ درجه تا ۳۲ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی ، همچنین ۴۷ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی از نصف النهار كرینویچ واقع گردیده است.

آب و هوای كوت سید نعیم معتدل و مرطوب بوده و همانند سایر سكونتگاهای استان خوزستان دارای رطوبت و بارش باد زیاد است .

محدوده اراضی كشاورزی و منابع طبیعی

براساس اطلاعات اخذ شده از مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان دشت آزادگان ، ۳۵۰۰ هكتار اراضی زراعی در سطح شهر كوت سید نعیم وجود دارد این اراضی بطور پراكنده در اطراف شهر وجود دارد و بیشترین سطح اراضی كشاورزی در شمال شهر واقع شده است.

شهر كوت سید نعیم از لحاظ ژئومورفولوژیك در منطقه دشتی و در یك محدوده پست و همواره استقرار یافته و توسط روستاهای اطراف محصور گشته است . شهر دارای بافتی نسبتاً پراكنده بوده و به لحاظ شكلی نیز ساختار خطی در سیمای كلی شهر قابل مشاهده است . از عوارض طبیعی دیگر نمی توان در محدوده شهر اشاره كرد . هیچ رشته كوهی در حوزه این شهر قرار نگرفته است . ارتفاع شهر از سطح دریا ۲۵۰ متر می باشد.

منابع تأمین آب آشامیدنی و آب كشاورزی شهر

آب شرب ساكنین شهر از طریق شبكه سراسری سوسنگرد ، تأمین می شود. آب مزبور از طریق شبكه لوله كشی به واحد های مسكونی منتقل می شود.

اراضی كشاورزی شهر آب مورد نیاز خود را از طریق رودخانه كرخه تأمین می كنند.

ویژگی های اجتماعی و جمعیتی شهر
– روند تحولات اجتماعی

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسكن، جمعیت شهر كوت سید نعیم از ۳۵۶۲ نفر در سال ۵۵ به ۴۱۹۲ نفر در سال ۶۵ و ۴۵۴۴ نفر در سال ۷۵ افزایش یافته است . جمعیت شهر در دوره ده ساله اخیر نیز افزایش داشته بطوریكه جمعیت آن در سال ۱۳۹۱ توسط اداره كل آمار و اطلاعات طبق سرشماری سال ۱۳۹۱ ۵۰۹۶ نفر اعلام شده است.

– تعداد و بعد خانوار

براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال ۱۳۵۵ تعداد خانوار های ساكن در شهر كوت سید نعیم ۴۵۵ خانوار بوده كه این تعداد در سال ۱۳۶۵ به ۵۴۹ خانوار و در سال ۱۳۷۵ به ۶۵۲ خانوار رسیده است . در حال حاضر تعداد تقریباً ۱۱۰۰ خانوار در این سكونتگاه ساكن می باشند . بعد خانوار در هر یك از دوره های سرشماری به ترتیب ۷٫۸۳ و ۶٫۸۹ گزارش شده است .

شناخت و بررسی علل پیدایش

برای شناخت و بررسی علل پیدایش شهر كوت سید نعیم عمدتاً باید به مسائل طبیعی توجه داشت . دلیل اصلی پیدایش شهر وجود اراضی كشاورزی مناسب و آب فراوان می باشد .

در گذشته وجود آب در هر منطقه موجب می گردیده كه در آن منطقه امكان اسكان دائمی جمعیت بوجود آید از این رو مهمترین علل یكجانشینی در این مكان وجود آب فراوان می باشد كه منبع مهمی برای پرداختن به فعالیتهای كشاورزی محسوب شده و نقش موثری در تجمع افراد داشته است.

عوامل تأثیر گذار دیگر خاك در این مكان بوده است . مرغوبیت خاك زمینه را برای ایجاد و توسعه فعالیتهای زراعی ایجاد نمود. تمامی اراضی منطقه به دلیل قابل كشت بودن ، دارای پوشش گیاهی می باشند.

در كنار عوامل فوق آب و هوا نیز تءثیر داشته است به طوری كه وجود آب و هوای مناسب نیز در كنار آب و خاك مناسب به پیدایش شهر كمك كرده است .

بنابرین برخورداری از اراضی مستعد كشاورزی و آب كافی جهت كشت و زرع از جمله دلایل شكل گیری و پیدایش شهر و دسترسی آسان به شهرستان دشت آزادگان و شهرستان اهواز از جمله عوامل گسترش و توسعه كالبدی به شمار می رود.

 

كوت سید نعیم-z5fKkZRHFL