ریپورتاژ آگهی
تالاب حسنلو

تالاب حسنلو

تالاب حسنلو در غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود ۲۰ كیلومتری شرق نقده در موقعیت جغرافیایی۳۷درجه و ۲دقیقه و ۳۰ثانیه عرض شمالی و ۴۵درجه و۲۸دقیقه و ۹ثانیه طول شرقی قرار گرفته است.
  • 1400/11/15
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : نقده
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : در غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود ۲۰ كیلومتری شرق نقده
تلفن : 66059000-021

تالاب حسنلو در غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود ۲۰ كیلومتری شرق نقده در موقعیت جغرافیایی۳۷درجه و ۲دقیقه و ۳۰ثانیه عرض شمالی و ۴۵درجه و۲۸دقیقه و ۹ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. مساحت تالاب در حدود ۱۱۰۰ هكتار و در ارتفاع ۱۳۰۸ متری از سزح آبهای آزاد قرار دارد. این تالاب شامل دریاچه ای كم عمق با آب لب شور فصلی بوده كه از آب باران، چشمه ها و جویبارها تغذیه می شود. طی چند سال گذشته سد احداثی بر روی آب خروجی آن باعث شیرین تر و عمیق تر شدن آب آن شده و در حال حاضر تبدیل به دریاچه پشت سد گشته است.این تغییرات باعث تبدیل تالاب به مخزن آب شده و یك اكوسیستم جدید دریاچه ای ایجاد كرده است.

از آب تالاب در كشاورزی استفاده می شود و مراتع اطراف تالاب مورد استفاده دامداری قرار میگیرد. در سال ۱۳۵۴ به همراع تالاب یادگارلو و درگه سنگی به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است و قوانین شكار و صید در آن جاری است. این تالاب در حال حاضر توسط سازمان آب منطقه ای استان حفاظت می شود. این تالاب در دارای چشم اندازی زیبای تالابی است و در فصول مختلف سال پذیرای انواع پرندگان است.

در قسمت شمالی تا جنوب غربی تالاب پوشش گیاهی انبوهی به چشم میخورد. گونه های گیاهی اطراف تالاب عبارتند از جگن، نی، شور و سالیكورنیا

دسترسی به تالاب از طریق جاده ارومیه به مهاباد در ۷۱ كیلومتری ارومیه قابل انجام است.
امكان جذب گردشگر
این تالاب درحاشیه جاده ارومیه به مهاباد قراردارد و دارای چشم انداز زیبای دریاچه ای و تالابی است و درفصول مختلف سال پذیرای انواع پرندگان است .بنابراین می توان گردشگران را برای تماشای طبیعت زیبا و انواع پرندگان به آن جذب نمود .

تالاب حسنلو-d8IOOkvN3m
منبع : كتاب تالابهای ایران