ریپورتاژ آگهی
رود كارون

رود كارون

این رود با طول ۹۵۰ كیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست كه تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است كه به آبهای بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد.
  • 1400/11/15
  • استان : خوزستان
  • شهر : خرمشهر
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : استان خوزستان, خرمشهر
تلفن : 66059000-021

این رود با طول ۹۵۰ كیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست كه تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است كه به آبهای بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد.

كارون تنها رود ایران است كه بخشی از آن قابل كشتیرانی است و آب آشامیدنی ‌شهر اهواز از رودخانه كارون تامین می‌شود.

كارون از یك طرف در خرمشهر از طریق مصب خود به اروند رود كه رودخانه‌های دجله و فرات از كشور عراق نیز به آن می‌ریزند وصل می‌شود و از طرف دیگر به خلیج فارس و اقیانوس هند مرتبط می‌شود.

رود كارون-9Uzc2wt4NF

ایران از طریق اروند رود و كارون می‌تواند كالاهای تجارتی را از طریق كشتی و به وسیله حمل و نقل دریایی كه ارزانترین وسیله حمل و نقل كالاست تا شهرستان اهواز و حتی شهرستان شوشتر برساند و در عین حال كالاهای ایرانی را به جهت صادرات از این شهرستان‌ها تا بنادر بین‌المللی خرمشهر و آبادان و بندر امام (ره) منتقل كند.

رودخانه كارون رودخانه‌ای است كه از نظر ارتفاع سطح آب و عرض و طول و از نظر جریان و گذر آب و عرض و طول مناسب آبخور جهت عبور كشتی‌های كوچك به نام لبخ یا مركب در حد و اندازه رودخانه‌های دجله و فرات و برای عبور این قبیل كشتی‌های كوچك كاملا مناسب است.

این رودخانه در زمان قاجار به شدت مورد توجه انگلیس قرار گرفت و آنها كه قبلا در رودخانه دجله و فرات سرویس كشتیرانی دایر كرده بودند این سرویس حمل و نقل دریایی را از دجله و فرات از طریق رودخانه كارون تا شهرستان اهواز و حتی تا شهرستان شوشتر نیز برقرار كردند.

آن قسمت از رودخانه كارون كه بین بند قیر تا خرمشهر واقع شده و شامل مجموعه آب رودخانه‌های كارون و دزاست كه كارون بزرگ خوانده می‌شود و كشتیرانی فقط تقریبا در همین محدوده از كارون امكان پذیر است. طول این مسیر حدود ۱۹۰ كیلومتر است.

در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شكل گرفته‌است. سرچشمه شاخه‌های اصلی كارون (ارمند و بازفت)، زردكوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری است ولی شاخه‌های فرعی آن از كوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند مانند خرسان از دنا در استان كهگیلویه و بویراحمد و دز از ارتفاعات لرستان.

این رود، پس از عبور از مناطق كوهستانی و پر پیچ و خم، در منطقه‌ای به نام گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود.

رود كارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسیم می‌شود كه در جنوب شوشتر به یكدیگر متصل می‌شوند. مهم‌ترین شاخهٔ فرعی كارون، رود دز است كه در شمال اهواز به كارون ملحق می‌شود.

رود كارون در مرز ایران و عراق، به اروندرود پیوسته و روانه خلیج فارس می‌شود.