ریپورتاژ آگهی
خانه حیدرزاده

خانه حیدرزاده

عمارت تاریخی واقع در منطقه مقصودیه شهر تبریز است كه در سمت جنوب ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد. هیچ سند تاریخی مبنی بر زمان احداث این خانه در دست نیست
  • 1400/11/15
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : تبريز
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، كوچه مقصودیه، خانه حیدرزاده
تلفن : 66059000-021

عمارت تاریخی واقع در منطقه مقصودیه شهر تبریز است كه در سمت جنوب ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد. هیچ سند تاریخی مبنی بر زمان احداث این خانه در دست نیست اما تحقیقات نشان می‌دهند كه این خانه در حدود سال ۱۸۷۰ توسط حاجی حبیب لك ساخته شده است. این خانه در سال ۱۳۷۸ در فهرست میراث ملی ایران با شماره ۲۵۲۴ به ثبت رسید. خانه حیدر زاده ۹۰۰ متر مساحت دارد و دارای دو طبقه می‌باشد. این خانه دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد كه بوسیله خانه از یكدیگر جدا شده‌اند. در زیرزمین خانه حیدرزاده حوض خانه‌ای (اتاقی بزرگ با حوض فواره دار كوچكی در وسط آن) قرار دارد كه بوسیله آجرها و طاق‌های رنگارنگ آراسته شده است. دیگر بخش‌های این خانه بواسطه سالن به یكدیگر متصل شده‌اند. این ساختمان با پنجره‌های چوبی حكاكی شده، شیشه‌های رنگارنگ، آثار آجری و نقاشی‌ها آراسته شده است. اتاق اصلی (شاه‌نشین) این خانه جذابترین اتاق آن است. خانه حیدر زاده در سال ۱۳۸۰ بازسازی شد و هم‌اكنون به عنوان مركز اطلاع‌رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی و تبریز استفاده می‌شود.

خانه حیدرزاده-Hnh0QlYSoU

معماری خانه حیدرزاده

خانه‌ حیدرزاده در دو طبقه بنا شده است و دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد و مساحت آن معادل ۹۰۰ متر مربع است. حیاط‌های بیرونی و اندرونی به‌واسطه یك تالار زیبا جدا می‌شوند كه مشخصه اصلی آن وجود پنجره‌هایی چوبی و پركار است.

خانه حیدرزاده-qptseQtyqh

معرفی خانه حیدرزاده

تبریز به‌دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی در دوره قاجار، میزبان خانه‌ها و بناهای تاریخی متعددی است كه خانه تاریخی حیدرزاده یكی از آن‌ها است. حیدرزاده یكی از تجار بنام تبریز بوده است. همچنین وی از چهره‌های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان و قیام شیخ محمد خیابانی محسوب می‌شود.

تاریخچه خانه حیدرزاده

هرچند سند معتبری مبنی بر سال ساخت خانه وجود ندارد؛ بر اساس تحقیقات قدمت آن را حدود ۱۳۰ سال برآورد كرده‌اند و سازنده بنا را حاج حبیب لك می‌دانند. در نقشه دارالسلطنه تبریز نیز از این بنا به‌عنوان خانه حاج قلی خان سرتیپ یاد شده است.

خانه حیدرزاده-BmApeB62oy

خانه حیدرزاده-XejGDQQxu2

ساعات بازدید و بلیط خانه حیدرزاده

خانه حیدرزاده به‌دلیل كاربری اداری، تنها در روزهای غیرتعطیل و ساعات اداری قابل بازدید است. همچنین برای ورود به این بنای تاریخی و بازدید از آن نیازمند پرداخت هزینه نیستید. 

پرسش‌های متداول

خانه حیدرزاده كجاست؟

خانه حیدرزاده پشت عمارت شهرداری تبریز، در كوچه مقصودیه قرار دارد و در مركز شهر واقع شده است.

خانه حیدرزاده در چه سالی ساخته شده است؟

هرچند سند معتبری مبنی بر سال ساخت خانه حیدرزاده وجود ندارد؛ بر اساس تحقیقات قدمت آن را حدود ۱۳۰ سال برآورد كرده‌اند.

چطور می‌توان به خانه حیدرزاده دسترسی داشت؟

برای دسترسی به این بنای تاریخی می‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده كنید. ایستگاه میدان ساعت (تربیت) اتوبوس تندروی خط شریعتی-آبرسان در نزدیكی خانه حیدرزاده قرار دارد. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده تا مقصد طی كنید. برای استفاده از خودروی شخصی، شلوغی مركز شهر و كمبود فضای پارك را در نظر داشته باشید.

در چه ساعاتی می‌توان از خانه حیدرزاده بازدید كرد؟

خانه حیدرزاده به‌دلیل كاربری اداری، تنها در روزهای غیرتعطیل و ساعات اداری قابل بازدید است. همچنین برای ورود به این بنای تاریخی و بازدید از آن نیازمند پرداخت هزینه نیستید.