ریپورتاژ آگهی
عمارت و باغ نشاط (سالار) تقی آباد

عمارت و باغ نشاط (سالار) تقی آباد

این باغ در حدود سال ۱۳۲۶ ه.ق توسط آقابالاخان سالار معتمد( گنجی)از خوانین بزرگ خراسان و منطقه احداث شد. روی هم رفته، این مكان شامل عمارت
  • 1400/11/15
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : فيروزه
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : خراسان رضوی- شهرستان فیروزه- روستای تقی آباد
تلفن : 66059000-021

این باغ در حدود سال ۱۳۲۶ ه.ق توسط آقابالاخان سالار معتمد( گنجی)از خوانین بزرگ خراسان و منطقه احداث شد. روی هم رفته، این مكان شامل عمارت شمالی، مركزی، حصار، برج، بارو و… است. قدیمی ترین قسمت باغ عمارت شمالی آن است. طبقه ی همكف عمارت مركزی در زمان مرحوم سالار معتمد بنا شده است.

باغ در گذشته پوشیده از درختان كاج، پسته و… بوده است. عمارت مركزی باغ نشاط آراسته به آجركاری های زیبایی است. روایت است استاد كمال الملك هنرمند و نقّاش مشهور ایرانی در اواخر عمر خویش در این مكان ساكن بوده است.

باغ نشاط طی شماره ۴۴۹۲ در فهرست آثار ملی كشور ثبت گردیده وتحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردش گری قرار دارد و كار بازسازی آن از سال ۱۳۹۱ شروع شده است.

باغ نشاط فیروزه درشمار باغهای سنتی ایران و متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی اول است و در فاصله سه كیلومتری شمال شهر فیروزه واقع شده است. این باغ درگذشته دارای درختان زیادی از نوع كاج و پسته بود كه به علت كم آبی بیشتر این درختان خشك و یا قطع شده اند.آقا بالاخان سالار معتمد (گنجی) از خوانین بزرگ خراسان و منطقه حدود ۱۳۰ سال پیش این باغ تاریخی را احداث كرده است.

باغ نشاط با ۱۶ هكتار مساحت به شكل مستطیل و دارای دو عمارت مركزی و شمالی،حصار،برج و بارو است كه سر در ورودی ها و دور پنجره های عمارتهای آن با گچ بری ها و آجر كاری های زیبائی تزیین شده است.

از آنجا كه استاد كمال الملك هنرمند و نقّاش مشهور ایرانی در مدت ۱۲ سال اواخر عمر خود در این مكان رفت و آمد فراوانی داشته ،بر روی دیوارهای داخلی عمارت مركزی باغ نشاط نقاشی هایی منسوب به این استاد مشاهده می شود. و از این رو بیش‌تر كتاب‌هایی كه به زندگی كمال‌الملك پرداخته‌اند به این باغ نیز اشاراتی داشته‌ و همچنین بسیاری از شخصیت‌های اجتماعی، سیاسی، ادبی و … دوران پهلوی اول بواسطه حضور”استاد كمال الملك” و “سالار معتمد گنجی”در این باغ تاریخی حضوریافته اند .

این باغ تاریخی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۴۴۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.شایان ذكر است این باغ تاریخی اخیرا” از سوی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزه مورد مرمت و بازپیرایی قرار گرفته و زیرساختهای لازم از قبیل برق –آب شرب- مخابرات و سرویس بهداشتی درآن فراهم شده است. و عمارت مركزی این باغ تاریخی هم اكنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزه می باشد.
استقرار كارگاه و فروشگاه فیروزه تراشی درباغ نشاط كه همزمان با اتمام مرمت فاز نخست باغ صورت گرفت از جمله جاذبه های تازه باغ نشاط است كه این خود گامی مهم در جهت معرفی و شناخت این هنر- صنعت ارزشمند به گردشگران و علاقمندان است. خوشبختانه با برنامه ریزی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان اولین تور گردشگری برنامه ریزی شده از استان تهران در فروردین ماه ۹۲ ،استقبال قابل توجهی از باغ نشاط و خرید محصولات هنری كارگاه فیروزه تراشی آن صورت پذیرفت.

عمارت و باغ نشاط (سالار) تقی آباد-1gFqv3ulu1