ریپورتاژ آگهی
فیبیج

فیبیج

ابتدا فلس ماهی را جدا كرده و شكم آن را خالی می‌كنیم. می‌شوریم و در آبكش می‌گذاریم تا آب آن برود. گردو را آسیاب می‌كنیم. به گردو سبزی سیر و رب انار و ادویه را اضافه می‌كنیم تا خمیر یكدستی بدست آید
  • 1400/11/15
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : غذاهای محلی ایران

فیبیج یا ماهی سفید شكم پر یكی از غذاهای محلی استان گیلان است.

فیبیج (ماهی سفید شكم پر) گیلان

مواد لازم برای ۶ نفر:

ماهی سفید عدد ۱ ۱/۵ كیلویی
گردو گرم ۱۰۰
سیر قاشق غذاخوری ۱
رب انار قاشق غذاخوری ۲
كره قاشق غذاخوری ۱
سبزی معطر (گشنیز-نعنا-پونه-خارواش) ساطوری قاشق غذاخوری ۲
نمك- فلفل-گلپر به میزان دلخواه –

طرز تهیه:

ابتدا فلس ماهی را جدا كرده و شكم آن را خالی می‌كنیم. می‌شوریم و در آبكش می‌گذاریم تا آب آن برود. گردو را آسیاب می‌كنیم. به گردو سبزی سیر و رب انار و ادویه را اضافه می‌كنیم تا خمیر یكدستی بدست آید. شكم و پوست و پوست ماهی را نمك می‌پاشیم و از مواد داخل شكم ماهی را پر می‌كنیم و لبه‌های شكم را می‌دوزیم.

روشهای پخت: ۱- بخارپز: كف دیگ و یا گمج (ظرف سفالی شمالی) نان یا فویل قرار داده و ماهی را روی آن میگذایم كمی نمك روی فویل و ماهی می‌پاشیم. پوست ماهی را برش سطحی داده و كره را لای آنها قرار می‌دهیم. روی حرارت كم می‌گذاریم تا كاملا بپزد.

۲. از تابه مستطیل باید استفاده شود. تابه را گرم كرده و كمی روغن كف آن می‌ریزیم ماهی را داخل آن قرار داده و یك طرف آن را با حرارت ملایم سرخ می‌كنیم. بر میگردانیم و طرف دیگر را نیز سرخ می‌كنیم. باید این كار ملایم انجام شود كه ماهی هم سرخ شود هم كاملا پخته شود.

۳ داخل فر: سینی فر را چرب كرده كمی نمك می‌پاشیم. ماهی را روی آن قرار می‌دهیم. با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد می‌گذاریم تا ماهی بپزد قسمتی از ماهی كه در كف قرار دارد برشته می‌شود. برای قسمت رویی كمی كره به پوست ماهی می‌مالیم و گریل را روشن می‌كنیم. ۱۰ دقیقه كافی است تا ماهی كاملا برشته و آماده شود.

روشهای دیگر مانند مایكروفر و تستر و هواپز مانند فر می‌باشد روشهایی مانند تنور نیز وجود دارد كه در صورت داشتن آن نتیجه‌ای به مراتب بهتر دارد.

فیبیج-PDgkRqEcBv