ریپورتاژ آگهی
پارك ملی كیاسر

پارك ملی كیاسر

پارك ملی كیاسر در استان مازندران واقع است. پارك ملی كیاسر از شمال به روستای سعیدآباد به سمت شرق در امتداد رودخانه لنگ تا روستای علی كل از شرق علی كل به سمت جنوب در امتداد یال ۲۴۵۵، ۲۳۹۰، ۲۸۰۸، ۲۸۱۵، ۲۳۵۶، ۲۴۴۲، ۲۴۷۰ متر، از جنوب از قله ۲۴۷۰ متر در امتداد خط القعر تا تقاطع روخانه تیلك میرسد
  • 1400/11/14
  • استان : مازندران
  • شهر : کياسر
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : جنوب شهرستان ساری ( حدود ۷۰ كیلومتری )
تلفن : 66059000-021

پارك ملی كیاسر در استان مازندران واقع است. پارك ملی كیاسر از شمال به روستای سعیدآباد به سمت شرق در امتداد رودخانه لنگ تا روستای علی كل از شرق علی كل به سمت جنوب در امتداد یال ۲۴۵۵، ۲۳۹۰، ۲۸۰۸، ۲۸۱۵، ۲۳۵۶، ۲۴۴۲، ۲۴۷۰ متر، از جنوب از قله ۲۴۷۰ متر در امتداد خط القعر تا تقاطع روخانه تیلك و سپس در امتداد همین رودخانه به سمت غرب تا روستای رودبار، از غرب از ادامه رودخانه تیلك – گل خواران در محل روستای رودبار تا سعیدآباد (میلا دشت) گسترش یافته است.

این منطقه كه در شمال پناهگاه حیات و حش دو دانگه در استان مازندران قرار دارد،با مساحت ۷۳۱۲ هكتار درسال ۱۳۸۳ به عنوان پارك ملی تعیین شد.دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است .این منطقه كوهستانی در قسمتهای میان بند و بالا بند جنگلهای خزری واقع شده است .

این منطقه در جنوب شهرستان ساری و بصورت جنگل های طبیعی بكر و اراضی مرتعی مشجر و صــــخره ای و رویشگاه گون های گیاهی منحصر بفرد چون بلوط اوری ، سرخدار و … و است. پارك ملی كیاسر شامل دو حوزه بخشی از عرصه جنگلی واقع در قسمت های غرب و شمال منطقه به عنوان ذخیره گاه بیوسفر و بخش دیگر در قسمت های شرق و جنوب به عنوان پارك ملی است.

گونه های جانوری مهم منطقه مرال،شوكا،پلنگ،خرس قهوه ای ،گراز،شغال،روباه معمولی،گربه جنگلی،گربه وحشی،راسو،سمورسنگی،تشی،كركس ،لسارگپه جنگلی،كبوتر جنگلی،كبك،كوكو و هدهد.وجود تنوع زیستی بالا ،جنگلهای كم نظیر و كم دست خورده هیركانی،گونه های باارزش شوكا و مرال زمینه فعالیتهای گردشگری را در این پارك مهیا ساخته است.

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تاكنون : مصوبه شماره ۲۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست و از سال ۱۳۸۳ بعنوان پارك ملی تعیین گردید .

موقعیت عمومی منطقه : جنوب شهرستان ساری ( حدود ۷۰ كیلومتری ) و بصورت دامنه های كوهستانی و جنگلی

وسعت منطقه : ۷۳۱۲ هكتار

ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و كریدورها )
دامنه ها و ارتفاعات كوهستانی و با پوشش جنگلی تنك ؛مرتعی ، كوهستانی و صخره ای و گونه های جانوری كل و بز ؛ پرندگان شكاری ، كبك ، روباه ، پلنگ

جاذبه های اكوتوریستی : دامنه های كوهستانی پوشیده از گیاهان گلدار و مرتعی ، آثار تاریخی و فرهنگی (قلعه قدیمی ) چشم انداز منحصر بفرد

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی : جوامع محلی و سكونت گاههای روستائی و معیشت دامداری و كشاورزی

تعارضات مهم منطقه : چرای دام ، تغییر كاربری اراضی

تجهیزات و امكانات : تجهیزات و امكانات حفاظتی مستقل ندارد و حین گشت توسط محیط بانان كنترل می گردد
حسب آخرین اقدامات سرمحیط بانی كیاسر به اداره پارك ملی و پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ارتقاء و در نظر است امكانات مستقل برای پارك در نظر گرفته شود .

 

پارك ملی كیاسر-eNUrgUgbqX

پارك ملی كیاسر-hoHOgpSg6R

پارك ملی كیاسر-1OOAZmzgUE

پارك ملی كیاسر-n5xn0DteZV

پارك ملی كیاسر-60k49FxeiF

پارك ملی كیاسر-DC42N8t1I7

پارك ملی كیاسر-d201P53Lru