ریپورتاژ آگهی
شهر رودبنه

شهر رودبنه

رودبَنه یكی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با جمعیت ۱۸۶۰ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش رودبنه شهرستان لاهیجان قرار دارد. پیشه بیشتر ساكنان آن كشاورزی (برنجكاری، نوغان‌داری، كاشت درخت سپیدار و گاوداری) است
  • 1400/11/14
  • استان : گيلان
  • شهر : رودينه
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در بخش رودبنه شهرستان لاهیجان
تلفن : 66059000-021

رودبَنه یكی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است.
این شهر با جمعیت ۱۸۶۰ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش رودبنه شهرستان لاهیجان قرار دارد.
پیشه بیشتر ساكنان آن كشاورزی (برنجكاری، نوغان‌داری، كاشت درخت سپیدار و گاوداری) است.
از محلات پیرامونی رودبنه می‌شود به كنف‌گوراب و لاكمه‌سر بالامحله اشاره كرد. معابر اصلی این شهر بلوار دكتر حشمت و خیابان امام خمینی نام دارند. نام دبیرستان اصلی شهر نیز دبیرستان شهید مطهری است.

پیشینه
رودبنه یكی از روستاهای شهرستان لاهیجان بود كه از سال ۱۳۸۱/۲۰۰۲ شهر شده‌است. نام آن به این خاطر است كه در كنار این دهستان رودی بزرگ روان است كه باعث تشكیل این دهستان شده‌است. دهستان رودبنه دارای سه ده اصلی به نام‌های بالامحله، میان‌محله و پایین‌محله می‌باشد. شهر رودبنه از دو محله بازار سرمحله و پایین‌محله تشكیل شده‌است.

در راستای پروژه‌ای به نام پروژه موزه میراث روستایی گیلان، در مهرماه ۲۰۰۳/۱۳۸۲ نخستین خانه اصیل روستایی در رودبنه به نام خانه رفیعی (خانه حاج آقا كربلایی) با ملحقاتش در رودبنه خریداری، برداشت معماری و واچینی شد و سپس در سال ۱۳۸۴ در محل موزه (۱۸ كیلومتری جاده رشت-تهران، پارگ جنگلی سراوان) دوباره‌چینی شد.

شهر رودبنه-8jqcDYQfBd