ریپورتاژ آگهی
شهر رحیم آباد

شهر رحیم آباد

رحیم‌آباد شهری است در بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر استان گیلان ایران. جمعیت براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت رحیم‌آباد (۲,۰۴۲خانوار) برابر با ۶,۹۹۴نفر بوده است.
  • 1400/11/14
  • استان : گيلان
  • شهر : رحيم آباد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر از جانب شمال به شهر ساحلی كلاچای از شرق به ارتفاعات و باغات چای و مركبات واجارگاه از توابع بخش كلاچای از جنوب به مناطق ییلاقی اشكور و از غرب به شهرستان املش
تلفن : 66059000-021

رحیم‌آباد شهری است در بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر استان گیلان ایران.

جمعیت
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت رحیم‌آباد (۲,۰۴۲خانوار) برابر با ۶,۹۹۴نفر بوده است.

رحیم آباد از جانب شمال محدود است به شهر ساحلی كلاچای از شرق به ارتفاعات و باغات چای و مركبات واجارگاه از توابع بخش كلاچای از جنوب به مناطق ییلاقی اشكور و از غرب به شهرستان املش. این شهر در پای كوه سماموس و نزدیك به رودخانه پولو‌رود، از دیرباز زمستانگاه خوانین اشكور بوده است. در گذشته باغهای نارنج آن و امروزه مركبات و چای آن معروف هستند .

بقولی بالاترین سطح سواد در استان گیلان را دارا می‌‌باشد. هم اكنون اكثر ساكنان اولیه آن به دیگر نقاط ایران مهاجرت كرده اند. از مشاهیر این شهر می‌توان به آیت الله طلوعی گیلانی و آیت الله معصومی نام برد. ساكنان شهر به سه طایفه جور حیاطی (بالا حیاطی)، من حیاطی (میان حیاطی) و جیر حیاطی (پائین حیاطی) تقسیم می‌شوند كه مربوط به حیاطهای موجود در تابستانگذران اهالی، شوئیل، كه معتبرترین آبادی اشكور به شمار می‌رفت، می‌شود. من حیاطی‌ها را از طایفه هزاراسب می‌دانند(موسی مسعود، كتاب گیلان، بخش تاریخ اشكور) كه خود تاریخی دیرینه داشته و در گذشته‌های دور سرزمینهای اشكور و حتی لرستان، خوارزم و ابركوه ردپای آنان را می‌توان یافت. قدیمی‌ترین گنبد ایران (گنبد عالی ابركوه) به دست یكی از افراد طایفه هزاراسب به در قرن ۴ ه ق ساخته شده است. بافت شهر هم اكنون با آنچه ۳۰ سال قبل داشت، تفاوت كرده و غالب ساكنین آن را مهاجرین روستاهای همجوار تشكیل داده‌اند در حالیكه كه اهالی بومی به شهرهای دیگر حتی كشورهای دیگر كوچیده اند.

شهر رحیم آباد-tfReMGBwsQ