ریپورتاژ آگهی
شهر سیاهكل

شهر سیاهكل

سیاهكل یكی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با جمعیت ۱۸,۵۶۲ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش مركزی شهرستان سیاهكل قرار دارد
  • 1400/11/14
  • استان : گيلان
  • شهر : سياهکل
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در بخش مركزی شهرستان سیاهكل
تلفن : 66059000-021

سیاهكل یكی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است.
این شهر با جمعیت ۱۸,۵۶۲ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش مركزی شهرستان سیاهكل قرار دارد. شهر سیاهكل تركیبی است از سه روستای كلسر و كدوبنك و برفجان و حدود ۱۵۰ سال پیش بر پایه تلاش حبیب الله خان مشیر الممالك برپا شده است. نام محلی سیاهكل بدانگونه كه مردمش تلفظ می كنند سی كل است. سی به معنی صخرة بزرگ و كوه با شیب تند است و كل به معنی آبادی و در واقع نام سیاهكل به معنی آبادی كنار كوه با شیب تند است. برخی نیز این نام را برگرفته از نام طایفه كرد سیاهگلی دانسته اند كه حدود ۱۵۰ سال پیش از اطراف قزوین به این منطقه كوچ داده شدند و امروز بازماندگانشان با نام ایلیات ها در سیاهكل زندگی می كنند.

زبان
زبان بخش مركزی سیاهكل، گیلكی و زبان مردم كوهستان، دیلمی است كه به دلیل مراودات چندین ساله شبیه هم شده‌اند.

جغرافیا
یكی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان گیلان سیاهكل است. تقریباً از سه منطقه تشكیل شده كه شامل منطقه آبرفتی كه حاصل بر جای ماندن گل و لایی است كه رودخانه‌ها با خود آورده‌اند و همچنین رسوبات دریا در زمان‌های كهن و منطقه كوهپایه‌ای بسیار زیبا با جنگل‌های راش فراوان آن و همچنین منطقه كوهستانی كه تا نیمی از سال معمولاً در آن برف هم وجود دارد.

اقتصاد
برخلاف زیبایی این شهرستان، متأسفانه از لحاظ اقتصادی در سطح بسیار پایینی از كشور قرار دارد و یكی از شهرستان ‌های محروم كشور است. مردم در این ناحیه به دو كار عمده كشاورزی و دامداری می‌پردازند.

جاذبه‌ها
از نقاط دیدنی آن آبشار لونك و كاروانسرای تی تی در روستای بالارود و قلعه گرماور در روستای گرماور دیلمان و قلعه كوتوال شاه در بلندی های شمالی شهر سیاهكل است.

 

شهر سیاهكل-ccwc6c8kQy

شهر سیاهكل-SebWpafHpT

شهر سیاهكل-9Q5yW3KT51