ریپورتاژ آگهی
گورستان چشمه پهن

گورستان چشمه پهن

گورستان چشمه پهن در شمال روستای چشمه پهن و بر روی یك تپه ماهور سنگلاخی در كوهپایه های جنوبی كوه لنه واقع شده است. گورستان بر روی شیب رو به جنوب این تپه ماهور واقع شده است .
  • 1400/11/14
  • استان : مرکزي
  • شهر : اراک
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : گورستان چشمه پهن در شمال روستای چشمه پهن و بر روی یك تپه ماهور سنگلاخی در كوهپایه های جنوبی كوه لنه واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

گورستان چشمه پهن در شمال روستای چشمه پهن و بر روی یك تپه ماهور سنگلاخی در كوهپایه های جنوبی كوه لنه واقع شده است. گورستان بر روی شیب رو به جنوب این تپه ماهور واقع شده است . طول شمالی جنوبی آن حدود ۱۵۰ متر و عرض غربی – شرقی آن حدود ۱۰۰ متر است. سطح گورستان به صورت سنگلاخی و شرق آن دره آبكند سیلابی است. در بخش جنوبی و غربی گورستان زمین های كشاورزی وجود دارد. تعدادی از قبور مورد حفار ی غیر مجاز قرار گرفته است. پوشش گیاهی سطح گورستان به صورت مرتعی است و بخشهایی از اطراف آن را زمینهای كشاورزی در برگرفته است. راه دسترسی به این تپه نیز جاده آسفالته ایلام به لومار است كه در ۵۰۰ متری جنوب اثر امتداد دارد. نزدیكترین آثار به این گورستان تپه چغا صیفور در ۴ كیلومتری غرب آن است. آثار فرهنگی این محل تعداد زیادی از قبور كلان سنگی است. بدین صورت كه در چهار طرف بخش بالای قبر در سطح سنگهای بسیار بزرگ قرار داده اند. طول این سنگها گاهی بیش از دو متر است و عرض آنها نیز گاهی تا حدود یك ونیم متر می رسد و دارای ضخامتی تا حدود نیم متر و گاه بیشتر هستند. سنگها كاملا بصورت طبیعی و بدون هیچ گونه تغییر در آنها در قبور بكار گرفته شده اند. تعداد تكه سفال های غیر شاخص نیز در اطراف قبوری كه بصورت غیر مجاز حفاری شده اند بدست آمد. قبور این گورستان قابل مقایسه با قبور گورستان آهنگران در ۵ كیلومتری غرب آن است. و این گونه سنت تدفین احتمالا در ادوار تاریخی در این منطقه رایج بوده است . معماری قبور : سنگ گور ها به صورت مستطیل چیده شده و فضای داخلی آنها خالی و كف آن خاك و بدون سقف و سنگ رویی می باشد . به احتمال این نوع معماری فقط جهت مشخص كردن قبور می باشد و تدفین در زیر خاك صورت گرفته است. قبور با فاصله ای در حدود ۲۰ تا ۳۰ متر از هم قرار دارند. و محدوده وسیعی را شامل می شوند. سفال : سفالها از نوع ساده نخودی رنگ با پوشش رقیق گلی – بدون نقش و دارای پخت كافی می باشد. گاهنگاری دقیق این گورستان با توجه به مواد فرهنگی سطح آن به طور دقیق قابل تشخیص نیست و احتمالا متعلق به دوره تاریخی و عصر برنز باشد.

 

گورستان چشمه پهن-B4CLW2oh9q