ریپورتاژ آگهی
قروه

قروه

نقاط دیدنی از اماكن تاریخی آن می‌توان از امامزاده سیدجلال الدین (بابا گورگور)، پل فرهادآباد، آرامگاه شیدای نازار، حمام قصلان و آثار صخره‌ای فرهادتراش نام برد
  • 1400/11/14
  • استان : کردستان
  • شهر : قروه
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهر قُروه مركز شهرستان قروه و در استان كردستان قرار دارد. این شهر در دشت وسیعی در ۹۳ كیلومتری شرق سنندج و شمال غربی همدان قرار دارد و از آغاز در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه یافته است.
تلفن : 66059000-021

شهر قُروه مركز شهرستان قروه و در استان كردستان قرار دارد. این شهر در دشت وسیعی در ۹۳ كیلومتری شرق سنندج و شمال غربی همدان قرار دارد و از آغاز در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه یافته است.

پیشینه
مركز حكومت این شهر در گذشته روستای قصلان بود كه توسط «امان‌الله خان» بزرگ والی معروف كردستان احداث شده است. از نام‌های قدیمی آن اسفندآباد بوده است.

مردم شهرستان قُروه به زبان تركی و كردی تكلم می‌كنند. اما مردم شهر قروه اصالتاً ترك زبان بوده‌اند . در حال حاظر بخش اعظم شهر به زبان كردی و قسمتی از آن به زبان تركی صحبت می‌كنند . ارتباط با شهر همدان از یك سو و تأسیس تشكیلات اداری تابع استان كردستان از سویی دیگر موجب گردیده كه فرهنگ محلی از آمیختگی فرهنگ تركی و كردی به وجود آمده و در این به هم پیوستگی، هسته جمعیتی و نگهداری ثابت و مداوم آن در منطقه بی نهایت موثر بوده است سبك خانه‌ها و آداب و رسوم اجتماعی و تار و پود اصلی شهر قدیمی قُروه كه عناصر اجتماعی و ساختمانی را به صورت ویژه‌ای دریكدیگر ادغام كرده است، نشان از گذشته‌ای اصیل و استوار دارد. قُروه یك منطقه كشاورزی مستعد است كه درآمد مردم آن از این محل و تاحدودی دامداری تأمین می‌شود و این خود وجبات تمركز جمعیت در روستاهای قُروه است. از مهم‌ترین محصولات كشاورزی دشت فروه می‌توان به گندم، جو، سیب زمینی، چغندر، انگور، یونجه، انواع صیفی جات اشاره نمود.
این شهر دارای معادن سنگ و طلا است. یك شركت استرالیائی بنام ریوتینتودر مهر ۱۳۸۴ از كشف یك معدن بزرگ طلا در غرب قُروه و در منطقه داشكسن(ساری گونی) خبر داد، و اعلام كرد می‌تواند با مشاركت در این پروژه، تولید طلا را در ایران تا پنج برابر افزایش دهد، و در ۱۲ تا ۱۸ سال آینده نیز، بطور متوسط ۴ میلیون تن سنگ معدن طلا در سال استخراج كرد.این شركت استرالیائی ۷۰ درصد از شركت زركوه را در اختیار دارد. زركوه این معدن جدید را كشف كرده است. تنها ۳۰ درصد از سهام باقیمانده متعلق به ایران است!

قُروه دارای معادن مهم سنگ است كه تأمین كننده سنگ‌های ساختمانی منطقه و كشور است. مهم‌ترین سنگ های تزیینی معدنی قُروه چینی سفید، كریستال، و گرانیت می‌باشند. شهر قُروه همچنین دارای سه شهرك صنعتی آونگان، دلبران و سه راهی میهم است.

معروفترین كوه‌های قُروه كوه قره یاركه ,كولاوه، قلوز، ,بدر, حاج آقا، پنج‌علی و پریشان است كه اغلب اوقات سال پوشده از برف است و رودخانه‌های معروف این شهرستان تلخه‌رود، ازون، قُره‌چایی, و طهماسب‌قلی هستند كه آب آنها وارد رود بزرگ قزل‌اوزن می‌شود. مهم‌ترین‌ رودخانه‌ این‌ شهر، رودشور نام‌ دارد.

نقاط دیدنی
از اماكن تاریخی آن می‌توان از امامزاده سیدجلال الدین (بابا گورگور)، پل فرهادآباد، آرامگاه شیدای نازار، حمام قصلان و آثار صخره‌ای فرهادتراش نام برد. تصویر زیر دریاچه سراب را به همراه كوه پوشیده از برف بدر نشان می‌دهد.

مراكز دیدنی قُروه عبارت‌اند از:
چشمه وینسار, سرانجیك, و باباگرگر.

اماكن تفریحی قُروه شامل:
سراب، خالصه, پارك رضوان، سنگ سیاه، مانگاودول و سیفه

 

قروه-oR1yFWWgpY