ریپورتاژ آگهی
مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون

این امامزاده به صورت مجموعه شامل سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج است.
  • 1400/11/14
  • استان : کردستان
  • شهر : سنندج
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : این امامزاده در خیابان صلاح الدین ایوبی، در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج واقع است.
تلفن : 66059000-021

این امامزاده در خیابان صلاح الدین ایوبی، در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج واقع است. این امامزاده به صورت مجموعه شامل سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج است. مقابر مشایخ با گچ بری‌های زیبا و نقوش گل و گیاه، كار استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده است. در این مجموعه در كنار مسجد، حجره هایی بریا آموزش علوم دینی به طلاب ساخته شده است. بر اساس روایات موجود، این امامزاده، خواهر علی‌بن موسی‌الرضا است كه در سفر او به خراسان در كردستان درگذشت و در این مكان به خاك سپرده شد.
مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون یكی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود كه توسط «عارف حاج شیخ شكر الله» مشهور به «شهباز سنه» دژ در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج، بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در .نظر گرفت. همكنون مسجد هاجر خاتون یكی از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهر سنندج می باشد این امامزاده به صورت مجموعه ای شامل سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج است. متأسفانه تغییرات فعلی در مقبره هاجره خاتون و مجموعه تاریخی اطراف آن موجب تخریب عمده بافت تاریخی شده است. بخش عمده این مجموعه پس از تغییراتی كه اوقاف و امور خیریه كردستان در این مجموعه ایجاد كرد، از بین رفته است. بیش از دو سال است كه فعالیت‌های اوقاف و امور خیریه استان كردستان در این مجموعه آغاز شده و در این مدت ، بخشی كه می‌توان گفت دست نخورده باقی مانده مسجد این مجموعه تاریخی است. مسجد و مقبره هاجره خاتون با شماره ۲۷۷۰ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است كه به این ترتیب هرگونه تغییرات در این مجموعه بدون اجازه از اداره میراث فرهنگی غیرقانونی خواهد بود و این تغییرات صرفاً باید برای مرمت این مجموعه و نه تخریب آن و ایجاد مكانی جدید باشد.
معماری

استفاده از معماری سبك كردستانی در ایجاد ایوان ستون دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.استفاده از گچ بری‌های زیبا و نقوش پی در پی گل و گیاه كه به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده است یكی از ویژگیهای این مكان است.

در كتاب‌های تاریخ آمده است:در جنب مدفن او « لله یعقوب » مسجدی در كنار مقبره وی بنا كرد كه به اسم مسجد هاجره خاتون شهرت یافت. مرحوم حاج شیخ شكرالله (پدر حاج شیخ عبدالله) تعمیر كاملی از آن مسجد به عمل آورد و مرحوم حاج جلالی فرزند مرحوم محمد صادق، یك دانگ از مغازه‌های پاساژ شهبازی را وقف مسجد هاجره خاتون كرد. ساختمان این زیارتگاه دارای دو صحن مناسب و یك حرم كوچك و مسجدی نسبتاً بزرگ، موقوفات، هیئت امناء، خادم و امام جماعت است و محل نذورات فراوان مردم و زیارتگاه خاص و عام می باشد. از شهرهای دیگر و روستاهای اطراف برای زیارت به این محل مراجعه می كنند.

 

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-kg3QfQhulD

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-Eu590lj7ng

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-coWB72BEjD

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-iTpHaO7S2f

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-uXKbEehTTQ

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-dKZEQmwBdN

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون-yvmZ8WoTrc