ریپورتاژ آگهی
پوشاك زنان تركمن

پوشاك زنان تركمن

زنان تركمن، پیراهن‌های ابریشمین می‌پوشند كه بیشتر به رنگ‌های شاد و از آن میان سرخ یا قرمز است و از این رو «قیرمیز كونیك» نام دارد.
  • 1400/11/14
  • استان : گلستان
  • شهر : بندر ترکمن
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : لباس تركمن
تلفن : 66059000-021

زنان تركمن، پیراهن‌های ابریشمین می‌پوشند كه بیشتر به رنگ‌های شاد و از آن میان سرخ یا قرمز است و از این رو «قیرمیز كونیك» نام دارد. در قسمت یقه و سرِ آستین، سوزن‌دوزی دارد. «چابیت» هم بالاپوشی است كه روی پیراهن می‌پوشند. شلوار زنان نیز در انتهای پاچه تا ساق پا، سوزن‌دوزی می‌شود. دختران تركمن «بوریك» یا عرق‌چینی دارند كه با زینت‌آلات نقره آن را می‌آرایند. وقتی دختری ازدواج می‌كند به جای عرق‌چین، پیشانی‌بندی جایگزین می‌شود كه در نزد طوایف گوناگون با نام‌های توپبی، هاساوا و آلین‌دانگی شهرت دارد.

 

پوشاك زنان تركمن-vlzkTwmF9F

پوشاك زنان تركمن-wpv5SOn4GB

پوشاك زنان تركمن-DvqZcrDTOI

پوشاك زنان تركمن-DM1CM3xHT6

به زیورآلات زنان تركمن یراق می‌گویند و شامل كمربندی سنگین از پولك‌های نقره‌ای، پابندها و مفصل‌های متصل به هم است كه با استادی آن‌ها را تراشیده، در تسمه‌ای چرمی نشانده و به سگكی زیبا كه به یكی از پولك‌ها می‌آید، بسته و دوخته‌اند. گوشواره‌های بزرگ، النگوها و گردن‌بندهای طلا و نقره از زیورآلات زنان است. از زیورآلات دیگر می‌توان «گوموش» را نام برد كه زیورآلات سینه است و برای پیشگیری از چشم زخم می‌بندند. «طومار» هم از زیورآلات سینه است و برای نگهداری دعا به‌كار می‌رود. «آسیق» هم زیوری است كه زنان جوان بر موهایشان می‌بندند. زنان تركمن زیورآلاتی نیز بر خلعت خود می‌دوزند. آن‌ها بنابر معمول، هم پیراهن پسران و هم پیراهن دختران را با این وسایل آرایش می‌دهند.

 

پوشاك زنان تركمن-Mc5QftijkJ

پوشاك زنان تركمن-c9mowqhgq3

پوشاك زنان تركمن-kDZCbEpEyp

پوشاك زنان تركمن-VxwFLIKu9i

پوشاك زنان تركمن-oe0UnyBket

از آن جایی كه پرورش كرم ابریشم در استان گلستان بسیار رواج دارد از این رو لباس بیشتر مردم تركمن صحرا از ابریشم بوده و پرورش و تربیت كرم ابریشم نیز به عهده زنان تركمن بود. تركمن‌ها، پارچه‌های ابریشمی را در دستگاه ساده‌ای به نام «تارا» به عمل می‌آورند و با رنگ‌های طبیعی كه از پوست یا دانه انار و دیگر گیاهان تهیه می‌كنند، رنگ‌آمیزی می‌كنند.