ریپورتاژ آگهی
غار كبوتر

غار كبوتر

كارگاه طبیعی بصورت بلوك سنگی برقرار شد و در ادامه بلافاصله یك رول هیلتی شماره ۱۰ و ۸ سانتی متر نصب شد. با نصب این رول فرودی امن تا انتهای چاه اول میسر شد.
  • 1400/11/14
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : استان گیلان, رودبار
تلفن : 66059000-021

مختصات :

۳۶ درجه و ۳۳۶/۵۳ دقیقه شمالی
۴۹ درجه و ۲۷۶/۴۹ دقیقه شرقی
ارتفاع دهانه از سطح دریا : ۲۵۴۵ متر
ابعاد دهانه حدود ۳ در ۲ متر

كارگاه طبیعی بصورت بلوك سنگی برقرار شد و در ادامه بلافاصله یك رول هیلتی شماره ۱۰ و ۸ سانتی متر نصب شد. با نصب این رول فرودی امن تا انتهای چاه اول میسر شد.

 

غار كبوتر-GH1gEEQ7W5

دهانه غار كبوتر

عمق چاه ورودی این غار ۶۰ متر می باشد. فرود بصورت معلق بوده و نیازی به میانی نیست. بعد از ۲۰ متر فرود به چاه دیگری می رسیم كه به موازات چاه اصلی بوده و ابعادی شبیه به همین چاه نیز دارد. تلاش شد تا با حركات آونگی، این چاه نیز از بالا مورد مشاهده قرار گیرد. به نظر می رسد عمق این چاه كمتر از چاه اصلی باشد. بررسی های بیشتر و تكمیلی ضروری است.

غار كبوتر-uvjUd0rRvB

انتهای چاه اول در غار كبوتر – غارنوردان گروه كوهنوردی فراز رشت

در انتهای چاه اول تالاری به ابعاد تقریبی ۳ در ۴ متر وجود دارد و در زیر چاه حوضچه آبی است كه عمق چندانی ندارد. ادامه مسیر از دالانی است كه بعد از ۴ متر ما را به تالار كوچك دیگری می رساند. در سمت راست این تالار دهانه ای است كه به چاهی به عمق ۴ متر ختم شده و سپس مسدود میگردد. در سمت چپ این تالار دهانه دیگری است كه ادامه مسیر غار است. این راه به صورت شكافی به عرض یك متر می باشد كه حدود ۱۰ متر ادامه یافته و سپس به سمت بالا امتداد می یابد. تمام كف این مسیر شكاف عمیقی است كه عبور از آن را دشوار ساخته است. در قسمتی عمق آن زیاد است و تشكیل چاهی دیگر را داده است. عمق این چاه حدود ۱۵ متر بوده و در انتهای آن چند دخمه وجود دارد.

تشكیلات غار سنگ در تالار دوم ( كوچك ) مشاهده می شود كه بصورت استالاگمیت، استالاكتیت، ستون و فلاوستون هستند. نام این غار با ایده جستن از كبوتری كه در انتهای چاه اول این غار مشاهده كردیم انتخاب گردید. این جوجه كبوتر هنوز توان پرواز نداشت و در حالی آنرا یافتیم كه بدلیل گرسنگی و بیماری لحظات آخر عمرش را سپری می كرد. بعد از خروج این پرنده از اعماق سرد و نمناك غار و با مراقبت هایی كه انجام شد، این كبوتر بعد از دو هفته بهبود كامل یافته و به سمت سرنوشت خود به پرواز درآمد.