ریپورتاژ آگهی
شیریكی بافی

شیریكی بافی

شیریكی پیچ نامی است كه بافندگان عشایر و گاه روستایی به نوعی از گلیم میدهند. این نوع گلیم از دور شبیه قالی است و نقوش پود در بافت تنها اتصال
  • 1400/11/14
  • استان : کرمان
  • شهر : سيرجان
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : استان كرمان- سیرجان
تلفن : 66059000-021

شیریكی پیچ نامی است كه بافندگان عشایر و گاه روستایی به نوعی از گلیم میدهند. این نوع گلیم از دور شبیه قالی است و نقوش پود در بافت تنها اتصال كلیه تارها بهم میباشد بطوریكه پود در اینجا اطلا آشكار نیست، درست مثل قالی كه پود آن پیدا نیست و در پشت ریشه ها مخفی است و نقش را ریشه ها بوجود می آورند. بافت شیریكی پیچ باندازه قالی مشكل و وقت گیر است بط وریكه تولید آن از گذشته ی دور، جنبه سنتی و مصرف شخصی و طایفه یی یا محلی داشته و بهیچ وجه جنبه ی تجاری نیافته است و اكنون نیز توان رقابت با قالی را ندارد در حالیكه زحمت بافت آن بنظر برخی از بافندگان حتی بیشتر از قالی است .
دستگاه بافندگی تقریبا همان دستگاه بافت گلیم میباشد كه بصورت افقی روی زمین كار گذاشته می شود. این دستگاه مركب از دو تیر چوبی موازی هم است كه تقریبا به اندازه عرض گلیم و كمی بیشتر از هم فاصله دارند. دو تیر چوبی دیگر در سر و ته دستگاه عمود بر دو تیغه فوق الذكر كار گذاشته میشوند چنانكه شكل دستگاه تقریبا مربع مستطیل است و چلههای شیریكی دو تیر واقع در سر و ته دستگاه را دور میزند. در میان چلهها و عمود برآنها هم چوبی قرار میگیرد كه چله ها را از زیر و روی خود میگذراند. این چوب برای عبور پود كار گذاشته شده است و با پائین و بالا رفتن درگیری تار و پود را كامل میسازد. بر سر تیر فوقانی نیز كلافهای نخ پشمی مورد نیاز بافنده قرار گرفتهاند.
گره زدن در شیریكی پیچ بر دو نوع است :
اول گره متن است كه نخ رنگی از روی دو چله میگذرد سپس به پشت برگردانده شده از زیر رشته اصلی روئی عبور كرده ایجاد گره مینماید، دومین گره، گره آب دوزی است . در این گره پود دو بار روی دو چله قرار میگیرد و خط پهنتری ایجاد می گردد .
طرح و نقش شیریكی پیچ چندان یكسان نیست و از تنوع كافی برخوردار میباشد. نقوش متداول بین ایل راینی با ایل افشار و این دو باطایفه شول متفاوت است هر چند كه طرح گلی تقریبا یكی و بسیاری نقوش بین كلیه ایلات مشترك می باشد. این بافته بنا به امكانات فنی خود بسیاری از اوقات از محدوده نقوش هندسی فراتر میرود و گاه توازن و هماهنگی را از تركیب نقوش غیر متقارن بدست میاورد.

 

شیریكی بافی-rL4I6eZdZe