ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای كوردان

كاروانسرای كوردان

كاروانسرای كوردان حلقه وصل بین « كاروانسرای بلدنگ » ، در بون كوه زیر ، و كاروانسرای « كوخرد » در « مركز بخش كوخرد » ، بوده ‌است
  • 1400/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : كاروانسرای كوردان واقع در روستای كوردان در بخش كوخرد شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای كوردان واقع در روستای كوردان در بخش كوخرد شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

سرپناه و مأمن

نیاز انسان به سرپناه و مأمن ، در مسیر راه‌ های بازارگانی مخصوصاً در دوران قدیم ، سبب اصلی ایجاد كاروانسرا ها در مناطق مختلف به ویژه راه ‌های كاروانی در منطقه جنوب كشور و هرمزگان بوده ‌است ، در دوران جلودار مهران آن پیر جهاندیده كاروانسرا های كُوردان و كاروانسرای كوخرد جلوه و رونق خاصی داشته بودند . جلودار مهران سردار چریك ها بود ، آن مرد با تجربه از كاروان ها ( قافله ‌ها ) در برابر دزدان حمایت می‌ كرد ، چون قدیمی ها می ‌گویند كه تهیه مایحتاج زندگی به وسیله قافله الاغ و قاطر و شتر بوده و برای اینكه از ناامنی بین‌ راه مصون باشند قافله بزرگی به صورت دسته جمعی و با گروه زیادی از افراد مسلح حركت می ‌كردند .
بسیاری از كاروانسرا ها در مسیر روستا ها یا نزدیك روستا ها واقع شده بودند ، مانند كاروانسرای روستای ( كوردان ) در جاده بستك كوخرد به بندر لنگه ، به هنگام ورود كاروان و اقامتی كوتاه كاروانیان می توانستند مواد غذائی و وسائل مورد نیاز خود را از روستائیان خریداری كرده و اگر كالائی برای فروش داشتند ، به آنها بفروشند . كاروانسرای كوردان حلقه وصل بین « كاروانسرای بلدنگ » ، در بون كوه زیر ، و كاروانسرای « كوخرد » در « مركز بخش كوخرد » ، بوده ‌است . این كاروانسرای تاریخی توسط یكی از خیرین تعمیر و باز سازی شده‌ است .

 

كاروانسرای كوردان-OXAcrl259N

كاروانسرای كوردان-ZM2mayCBP4