ریپورتاژ آگهی
چشمه اعلاء

چشمه اعلاء

در دامنه ارتفاعات شمال غربی شهر دماوند در میان یكی از دره هایی كه آبریز آن از غرب به شرق امتداد دارد چشمه ای است كه سر منشاء حیات در این منطقه است، آب معدنی این چشمه بسیار گوارا بوده و صفای خاصی به آن منطقه بخشیده است.
  • 1400/11/14
  • استان : تهران
  • شهر : دماوند
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : استان تهران, دماوند-در دامنه ارتفاعات شمال غربی شهر دماوند در میان یكی از دره هایی كه آبریز آن از غرب به شرق امتداد دارد
تلفن : 66059000-021

در دامنه ارتفاعات شمال غربی شهر دماوند در میان یكی از دره هایی كه آبریز آن از غرب به شرق امتداد دارد چشمه ای است كه سر منشاء حیات در این منطقه است، آب معدنی این چشمه بسیار گوارا بوده و صفای خاصی به آن منطقه بخشیده است.

چشمه اعلاء-1PigoVnaOr

چشمه اعلاء-nhOGkhEie3

چشمه اعلاء-0qEupjeGMw

چشمه اعلاء-1KvwQKENrw

چشمه اعلاء-cWMUnIkVwe

چشمه اعلا در فاصلهٔ حدود هفتاد كیلومتری شمال شرقی تهران است

 

چشمه اعلا در فاصلهٔ حدود هفتاد كیلومتری شمال شرقی تهران است. دربارهٔ چشمه‌های آبی مناطق مختلف گمانه زنی‌های فراوانی وجود دارد، اما چیزی كه مشخص است، آب چشمه اعلا، از باران و برف سالیانه كه به خاك نفوذ می‌كنند، می‌جوشد. برف‌های روی قلهٔ دماوند مسیری بسیار طولانی را از میان لایه‌های مختلف در داخل كوه طی می‌كنند تا به مخزنی در دل كوه برسند. چشمه اعلا دماوند تا كنون از آسیب موجودات زنده در امان مانده‌است. چشمه اعلا با دو مظهر مشخص در شمال شهر دماوند و جنوب ارتفاعات دماوند واقع است. اطراف چشمه پوشیده شده از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی و آهك‌های سخت دولومینت است. مظهر چشمه در مجاورت همین آب معدنی طبیعی از رشته آب‌های بیكربناته كلسیك سبك سرد و خوراكی است.


منطقه چشمه اعلا
منطقه گردشگری چشمه اعلا از تفرجگاه‌های حاشیهٔ پایتخت است و در فاصله حدود ۴۵ كیلومتری شرق تهران و در ۴ كیلومتری شهر دماوند قرار دارد. منطقه‌ٔ ییلاقی چشمه اعلا با آب و هوای دلپذیر و خنك در ایام فراغت و تابستان پذیرای هزاران گردشگر است. روستای چشمه

 

اعلا جزو دهستان حومهٔ بخش مركزی شهرستان دماوند است و راه فرعی ماشین رو به دماوند دارد. آب و هوای چشمه اعلا كوهستانی و سردسیر است و سكنهٔ اصلی آن حدود ۱۵۲ تن هستند. محصولات اصلی چشمه اعلا شامل، قیسی. گیلاس .زردآلو . سیب . گردو. آلبالو. و عسل است.

 
چشمه اعلا دماوند
در سال ۱۳۵۲ شركت " پریه " فرانسه پس از بررسی چشمه‌های معدنی در ایران، چشمه اعلا را با توجه به خصوصیات مناسب آب آن تایید و برای اولین بار در ایران اقدام به احداث كارخانه بسته یندی آب نمود. متأسفانه این مسئله از سوی ساكنین مكرراً اعلام شده است: (( آبی كه از سوی این كارخانه بسته بندی میشود همان آب چشمه اعلا نمی‌باشد)) این كارخانه در فاصله 200 متری چشمه اعلا، چاه عمیقی را حفاری كرده و تمامی بطری های آب این كارخانه ازآب آن چاه پر میشود.

چشمه اعلاء-nT2kzhpiEA

آب چشمه اعلا، از باران و برف سالیانه كه به خاك نفوذ می‌كنند

 
آب چشمه اعلا و فشار خون
نتایج یك بررسی نشان می‌دهد كه آب معدنی چشمه اعلا دماوند، تاثیر معنی دار خود را بر كاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون با تاثیر بر میزان كاتیون‌های كلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم نشان داده كه این تاثیر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را كاهش دهد.