ریپورتاژ آگهی
كله‌پاچه

كله‌پاچه

كله‌پاچه یك غذای سنتی است كه در خاورمیانه و آسیای میانه متداول است. روش طبخ آن در كشورهای مختلف كمابیش مشابه بوده و در ایران و تركیه كله‌پاچه، در كشورهای عربی بلغارستان پاچه، و در آسیای میانه (ارمنستان، آذربایجان و گرجستان) خاش نامیده می‌شود
  • 1400/11/14
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ت بجز گذاشتن آن در دیگ و با حرارت بسیار ملایم پختن. هنر این كار تنها در این است كه آنرا خوب تمیز كنید و هنگام طبخ آنرا زیاد نجوشانید و در عوض روی حرارت بسیار ملایم آنرا به شكلی دم كنید و استفاده از ادویه كافی كه معمولا فقط نمك زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز هندی است از مهمترین ها ست. شما می توانید كله پاچه پاك كرده بخرید یا می توانید برای تمیز كردن كله پاچه آنرا در آب گرم گذاشته تا خون آن خوب از بین برود و این كار را چندبار تكرار كنید تا كله خوب تمیز شود سپس پوست آنرا كنده و نصفش كنید (آرواره و كله )و داخل آنرا كاملا تمیز كنید .

برای طبخ، كله و پاچه را با هم در یك قابلمه قرار بدهید و آب به اندازه كافی به آن بیفزاید تا جایی كه نیمی از كله زیر آب برود بعد یك پیاز را پوست بكنید و به چهار پنج تیكه تقسیم كنید و داخل قابلمه بیندازید همچنین در صورت تمایل می توانید ۱۰۰ گرم یا به اندازه نیاز نخود هم پای آن بریزید زردچوبه هم بزنید و در دیگ را خوب كیپ كنید، حرارت را به صورتی تنظیم كنید كه آب زیاد نجوشد و یا حتی نیازی به جوشیدن هم نیست، همین كه بتواند درجه آب را به نزدیك صد درجه برساند كفایت می‌كند یا حداكثر و فقط بصورت خیلی ملایم بجوشد.

شما می توانید كله پاچه را شب بار گذاشته و صبح جهت صبحانه نوش جان كنید .

حتما كله پاچه را قبل از بردن سر سفره تمیز كنید و تنها گوشت های قابل خوردن را در ظرف بریزد و استخوان و ضایعات آنرا قبل از سرو كردن از آن جدا كنید.

حتما همراه كله پاچه لیمو ترش هم استفاده كنید.

-sTfaE4vASt

كله‌پاچه یك غذای سنتی است كه در خاورمیانه و آسیای میانه متداول است. روش طبخ آن در كشورهای مختلف كمابیش مشابه بوده و در ایران و تركیه كله‌پاچه، در كشورهای عربی بلغارستان پاچه، و در آسیای میانه (ارمنستان، آذربایجان و گرجستان) خاش نامیده می‌شود.

این غذا بسیار چرب و پرانرژی است. كله‌پاچه از پختن سر و دست و پای گوسفند (در آسیای میانه گوساله) تهیه می‌گردد. اجزای این غذا شامل: بناگوش – زبان – مغز – چشم – گوشت صورت و پاچه می‌باشد. واحد شمارش كله‌پاچه دست بوده و هر دست شامل یك كله و چهار پاچه می‌باشد. آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌شود.

كله پاچه غذایی دیرپز است و طبخ آن زمان زیادی طول می‌كشد. كله پاچه را گاه با آبلیمو سرو می‌كنند.

كله‌پاچه در ایران معمولاً در رستوران‌های خاصی به نام كله‌پزی یا طباخی سرو می‌شود. كله‌پزها تقریبا همیشه سر كار هستند. مواد اولیه صبح به دست طباخ می‌رسد. طباخ تا ظهر آن را پاك كرده و آماده طبخ می‌كند و سرانجام از ظهر تا صبح فردا آن را می‌پزد.