ریپورتاژ آگهی
قلعه ایلود

قلعه ایلود

« قلعه ایلود » یكی از محكمترین قلاع بستك بوده ‌است . آثار این دژ برفراز قله كوه ایلود باقی مانده ‌است.
  • 1400/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه ایلود قلعه ‌ای تاریخی واقع در روستای ایلود از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است
تلفن : 66059000-021

قلعه ایلود قلعه ‌ای تاریخی واقع در روستای ایلود از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان ، یكی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . « قلعه ایلود » یكی از محكمترین قلاع بستك بوده ‌است . آثار این دژ برفراز قله كوه ایلود باقی مانده ‌است.
مصالح به كار رفته ، سنگ ‌های بزرگ و ملاط آن گِل و گچ و ساروج است . درب ورودی قلعه از جنوب بوده ‌است كه دارای در بزرگ چوبی با گل میخ و كنده كاری بوده ‌است . بعد از ورودی اصلی یك هشتی بزرگ وجود داشته كه دارای هشت طاقچه ساده بوده . زمانی كه انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می ‌شده ، در جبهه شمالی آن یك ردیف پلكان به طبقه دوم منتهی می‌ شده ‌است ، و یك درب چوبی ساده ، آن را به اندرونی وصل می ‌كرده ‌است . در جبهه باختری نیز یك پلكان به طبقه دوم می‌ رود . در این طبقه یك ایوان با ستون ‌های سنگی و گچ بری ‌های ساده وجود دارد . این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می ‌یابد كه باختر آن قرار دارد . در این اتاق یك گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد كه فاقد هر گونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلكانی به طبقه دوم راه می‌ یافته ‌است . متأسفانه در اثر بی توجهی مسؤولین و به مرور زمان قلعه بطور كامل ویرانه شده ‌است ، و فقط قسمتی از دیوار شمالی قلعه باقی مانده ‌است . خرابه ‌ها و آثار های شالد های باقی مانده نشان می ‌دهد كه قلعه‌ ای بسیار مستحكمی بوده ست .

 

قلعه ایلود-90PzbQdUu7