ریپورتاژ آگهی
رود مارون

رود مارون

این رود در مواقع پرآبی از طریق خورموسی وارد خلیج فارس می‌شود.
  • 1400/11/14
  • استان : کهگيلويه و بويراحمد
  • شهر : دهدشت
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : رود مارون از كوه‌های نیل و چشمه‌سارهای دامنه كوه‌های سادات از رشته كوه زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت ۱۲۰ كیلومتر به دریاچه سد مارون می‌رسد
تلفن : 66059000-021

نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون، «تاب» است و در بیشتر منابع جغرافیایی نام آن ذكر شده است. رودخانه تاب در حدود قرن ۱۳ هجری به استناد نوشته فارسنامه ناصری به رودخانه مارون تغییر نام یافت. رود مارون از كوه‌های نیل و چشمه‌سارهای دامنه كوه‌های سادات از رشته كوه زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت ۱۲۰ كیلومتر به دریاچه سد مارون می‌رسد و از طریق تنگ تكاب وارد دشت بهبهان می‌شود و توسط سد انحرافی شهدا و شبكه آبیاری بهبهان، دشت بهبهان و سپس از طریق سد انحرافی جایزان، دشت جایزان را مشروب نموده و در محلی به نام قلعه شیخ، پس از دریافت رود اعلا در رامهرمز، نام جراحی به خود گرفته و به هور (تالاب) شادگان می‌ریزد. این رود در مواقع پرآبی از طریق خورموسی وارد خلیج فارس می‌شود.

آب رود مارون در بالادست از كیفیت بسیار خوبی برخوردار است و در قسمت‌های پایین‌دست به خصوص از عیدنك (در نزدیكی روستای لنده) به بعد و تا قبل از ورود به دشت بهبهان، به واسطه عبور از لایه‌های گچی و نمكی، دریافت شاخه‌های شور و پس از آن به علت گرما و تبخیر زیاد، كیفیت نامطلوبی پیدا می‌كند. علی‌رغم متفاوت بودن كیفیت آب، رود مارون نقش اساسی در پیدایش حیات جوامع روستایی در حاشیه مسیر عبور خود داشته است و این امر سبب به وجود آمدن شهرهای نسبتاً بزرگی مانند بهبهان، رامشیر و شادگان شده است. رودخانه مارون در نزدیكی بهبهان در نزد اهالی محل به نام رودخانه امام رضا نامیده می‌شود و از طریق جاده معروف به كارخانه سیمان به راحتی قابل دسترسی است.

 

رود مارون-YbifcTmlIA