ریپورتاژ آگهی
دیشموك

دیشموك

این شهر دارای آب و هوایی خوب و دارای تابستانی بسیار خنك می‌باشد
  • 1400/11/14
  • استان : کهگيلويه و بويراحمد
  • شهر : ديشموک
  • دسته : شهر-استان
آدرس : دیشموك شهری است در استان كهگیلویه و بویراحمد ایران. این شهر در بخش دیشموك از توابع شهرستان كهگیلویه قرار گرفته‌است
تلفن : 66059000-021

دیشموك شهری است در استان كهگیلویه و بویراحمد ایران. این شهر در بخش دیشموك از توابع شهرستان كهگیلویه قرار گرفته‌است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۸,۱۱۸ نفر بوده‌است.
این شهر دارای آب و هوایی خوب و دارای تابستانی بسیار خنك می‌باشد و آثار تاریخی آن از این قرارند:

قلعه دیشموك
برد دالو (سنگی سوراخ شده و به شكل اتاقك و متعلق به هزاران سال قبل)
امامزاده میرسالار در ۵ كیلومتری شهر و در مجاورت رودخانه فارتق
قلعه شاه منصور در ۱۰ كیلومتری شهر (واقع در لیراب)
پیر پلنگ
آبشارهای كمردوغ
برم گراب
آبگیری به نام برم سوره نیز از نقاط دیدنی طبیعی دیشموك است.
راز و رمز طبیعت مناطق بخش دیشموك را نمی‌توان توصیف كرد؛ طبیعت در جشن بهاری این مناطق بكر آن‌چنان مسحور كننده است كه خاطره سفر هر گردشگری به نقاط گردشگری شهر دیشموك و بخش دیشموك همواره در دل او خواهد ماند.

استقبال گردشگران نوروزی از دگرگونی طبیعت همواره در نخستین روزهای سال نو به چشم می‌خورد و طبیعت خدادادی و مناظر دیدنی باشكوه بخش دیشموك خاطرات فراموش نشدنی را در دفتر خاطرات سفرهای میهمانان نوروزی ثبت می‌كند.

طبیعت بكر و تپه‌های پوشیده از گل‌های رنگارنگ چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را طراحی كرده است.

آنان كه مشتاق دیدار از طبیعت خدادادی و آب‌های خروشان در كنار شالیزارهای سرسبز هستند، با سفر به بخش دیشموك قلعه تاریخی دیشموك و قلعه شاه منصور روستای لیراب ضمن دیدار از این مناطق و بهره‌مندی از طبیعت دل‌انگیز از مهمان‌نوازی مردم خونگرم این بخش برخوردار خواهند شد.

كوهستان‌ها به گلستانی پر از گل‌های وحشی رنگارنگ تبدیل شده و گل‌های زرد، آبی و قرمز در میان چمن‌های سرسبز دشت‌ها جلوه‌ای خاص به طبیعت شهر دیشموك و روستاهای اطراف آن بخشیده است.

مناطق روستایی از جاذبه‌های خوب گردشگری برخوردار هستند. فعالیت كشاورزی در این مناطق می‌تواند برای میهمانان دیدنی باشد.

مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در روستاهای بخش دیشموك بی‌نظیر است، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی، رودخانه‌های خروشان و اماكن تاریخی در روستاهای لیراب، فارتق و اسفندان و درغك همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر كشور است.

شهر دیشموك با اقلیمی سردسیری و با ارتفاع یك‌هزار و ۹۰۰ متر از سطح دریا، دارای جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری است كه متأسفانه آنچنان كه باید معرفی نشده‌اند.

آب خروشان رودخانه معروف تنگ فارتق در دامنه كوه‌های پوشیده از گل و گیاه این منطقه چشم‌انداز بی‌نظیری را خلق كرده است.

همه ساله در ایام نوروز مهمانان و گردشگران زیادی از نقاط مختلف كشور راهی این دیار می‌شوند و در دل شهر دیشموك سفر به شمال كشور را تجربه می‌كنند.

 

دیشموك-mBJs45OIfT

دیشموك-9wG0dgBxo8

دیشموك-0FRpedKdgr
موقعیت جغرافیایی دیشموك
شهر دیشموك از شمال به شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملك خوزستان، از جنوب به ارتفاعات ۳ هزار متری كوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد. طبق گفتهٔ پژوهشگران، لیراب دیشموك یكی از سه خاستگاه احتمالی قوم لر بوده است.

از دیشموك، امامزاده میرسالار (ع)، قلعه تاریخی دیشموك، قلعه شاه منصور، دریاچه دیشموك، سد خاكی گراب، گوردخمه یا گوردالو و دیگر جاذبه‌های گردشگری دیشموك این روزها گردشگران زیادی را به خود جلب كرده است.

این جاذبه‌های همه از یك سو و عطر دل‌انگیز گل‌های بهاری و شكوفه‌های زیبا هر انسان با احساسی را در منطقه زیبای دیشموك به خود می‌طلبد.

راز و رمز طبیعت مناطق بخش دیشموك را نمی‌توان توصیف كرد؛ طبیعت در جشن بهاری این مناطق بكر آن‌چنان مسحور كننده است كه خاطره سفر هر گردشگری به نقاط گردشگری شهر دیشموك و بخش دیشموك همواره در دل او خواهد ماند.

دیشموك-weRQW3YhEO
اماكن گردشگری دیشموك
از جمله مكان‌های گردشگری این شهر عبارتند از:

*  قلعه تاریخی دیشموك
* گور دخمه (در كوهٔ بر فراز شهر دیشموك)
* سد خاكی (بند خاكی گراب) در فاصله یك كیلومتر جنوب دیشموك احداث شده كه زیبایی جالب توجهی را داراست
* امامزاده میرسالار (واقع در ۵ كیلومتری جنوب شهر دیشموك)
*  قلعه شاه منصور (واقع در روستای لیراب)
*  رودخانه گندمكار (در شمال غربی دیشموك محل احداث سد جدید)
*  كوه سر به فلك كشیده دل افروز (دومین محل رویش كرفس دنیا
* غار ده احمد در ۵ كیلومتری شمال غرب دیشموك: این غار درای قندیل‌های زیبا و مجسمه عروس و داماد می‌باشد كه حدود یك كیلومتر این مسیر می‌بایست بصورت پیاده و در سربالایی كوه طی شود تا به این غار رسید

همه ساله در ایام نوروز مهمانان و گردشگران زیادی از نقاط مختلف كشور راهی این دیار می‌شوند و در دل شهر دیشموك سفر به شمال كشور را تجربه می‌كنند.

طبیعت بكر و تپه‌های پوشیده از گل‌های رنگارنگ چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را طراحی كرده است.

آنان كه مشتاق دیدار از طبیعت خدادادی و آب‌های خروشان در كنار شالیزارهای سرسبز هستند، با سفر به بخش دیشموك قلعه تاریخی دیشموك و قلعه شاه منصور روستای لیراب ضمن دیدار از این مناطق و بهره‌مندی از طبیعت دل‌انگیز از مهمان‌نوازی مردم خونگرم این بخش برخوردار خواهند شد. 

دیشموك-zgw8eLtfrY
مكان‌های گردشگری دیشموك

قلعه دیشموك
 قلعه دیشموك یكی از مجموعه‌های باارزش است كه درمنطقه كهگیلویه قرار گرفته است. قلعه دیشموك بر بلندای صخره‌ای گچی واقع شده است. ابعاد تقریبی آثار فوق در حدود ۲۵۰*۲۵۰ متر و ارتفاع آثار در حدود ۲۵ متر می باشدكه در نوع خود بی نظیر است.

 

این قلعه از مكان‌های تاریخی است كه قدمت لایه‌های زیرین آن به دوره اشكانی و ساسانی می‌رسد به ویژه سازه غربی صخره آن مرتبط با دوره اشكانی است.

 

بافت معماری جدید آن به دوره‌های زندیه و قاجاریه می‌رسد. حیاط شرقی آن مربوط به دوره زندیه و قاجاریه و حیاط غربی آن به دوره اول پهلوی برمی‌گردد.

 

در زیر قلعه آثاری وجود دارد كه قدیم تر از خود قلعه است و بعدها قلعه بر روی خرابه‌های آن آثار ساخته شده است. نوع مصالح ساختمانی كه در این قلعه بكار برده شده است عبارتند از سنگ وملات گچ كه دارای استحكام خوبی هستند. برای تأمین آب آشامیدنی ساكنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیر زمینی وجود داشته كه بیش از ۲۰۰ متر طول دارد. چون بعد از گذشت این همه سال هنوز اینطور پایدار مانده، از نظر مهندسی و طراحی بسیار جالب بوده است.

 

قدمت این آثار به دوره‌های تاریخی واسلامی می‌رسد. این قلعه در غرب شهر دیشموك قرار گرفته است. دراطراف قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود داردكه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌كند. وهرساله گردشگران زیادی را استانهای هم جوار (خوزستان-شیراز-بوشهر-اصفهان و چهارمحال بختیاری) به خود جذب می‌كند. 

دیشموك-oa8ldnpbUP
امامزاده میرسالار (ع)
پس از روی كار آمدن بنی‌امیه و پس از آن بنی‌عباس، شیعیان به ویژه سادات كه در واقع فرزندان ائمه اطهار بودند مورد ستم فراوان قرار گرفتند كه تاریخ شرح حال این اجحافات را در خاطر دارد.

ایران به جهت آنكه از ابتدا از پایگاه‌های شیعی بوده است خود زمینه مناسبی برای مهاجرت سادات و امامزادگان به شمار می‌رود.

امامزاده میرسالار (ع) از نوادگان امام موسی كاظم «ع»، از جمله این تبعید شدگان حكومت‌های بنی‌عباس بوده كه وجود مبارك ایشان از سویی مورد استقبال ایرانیان و بعدها مایه خیر و بركت معنوی و مذهبی برای مردمان این دیار بوده است.

مكانی كه این امامزاده واقع شده از زیباترین مكان‌های دیدنی و فرح‌بخش بوده به طوری كه زیبایی‌های رودخانه و كوهساران تنگ فارتق هر گردشگری را به وجد و طرب در می‌آورد. 

دیشموك-xcYO6CorAk
قلعه تاریخی شاه من صور لیراب
در این مكان وجود سفال‌ها و همچنین بافت معماری حكایت از آن دارد كه از عصر اشكانی و ساسانیان این قلعه وجود داشته است.

معماری مرتبط با دوره سلجوقی نیز در آن یافت شده كه این احتمال وجود دارد قلعه شاه منصور در دوره سلجوقیان دژی محكم بوده است.

شبیه آنچه كه شیعیان اسماعیلیه در مناطق دیگر چون الموت قهستان داشته‌اند و این احتمال نیز وجود دارد كه شاید شاه منصور مظفری هنگامی كه امیر تیمور گوركانی متواری شده بود و حتی قبل از آن نیز كه بین حوزه مركزی ایران و غرب مراوداتی داشته است در این محل نیز به ایجاد پایگاهی اقدام كرده باشد و هر چند كه تاریخ دقیق حضور شاه منصور را در این محل ذكر نكرده است.

دیشموك-cLKr9cq0Yd