ریپورتاژ آگهی
زیارتگاه سید غیاث الدین

زیارتگاه سید غیاث الدین

یارتگاه سید غیاث الدین مهریز زیارتگاه سید غیاث الدین در شهر مهریز ،جنب مسجد جامع مهر پادین مهر یز واقع شده است .این بنا دارای یك گنبد به قطر ۱۶متر وارتفاع هشت متر ویك گلدسته به ارتفاع ۲۵ متر است
  • 1400/11/14
  • استان : يزد
  • شهر : مهريز
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : جنب مسجد جامع مهر پادین مهر یز
تلفن : 66059000-021

زیارتگاه سید غیاث الدین مهریز زیارتگاه سید غیاث الدین در شهر مهریز ،جنب مسجد جامع مهر پادین مهر یز واقع شده است .این بنا دارای یك گنبد به قطر ۱۶متر وارتفاع هشت متر ویك گلدسته به ارتفاع ۲۵ متر است .تاریخ احداث این بنا به ۵۷۰ه.ق می رسد مساحت زمین آن ۱۸۰ متر مربع است .ونوع ضریح آن فلزی با آب نقره است .به احتمال زیاد این زیارتگاه با كشته خانه كه در برخی از تاریخهای یزد آمده است متحد است .عبارتی به خط نسخ كه با نوك میخ در دیوار حك شده تاریخ فوت امیر سیدمحمد را ۲۵ رجب سال ۱۰۳۰نوشته در وسط این بقعه صورت قبری وجود دارد كه اطرافش كاشی كاری شده است.وقبل از مرمت آن یك متر آن زیر خاك بوده است.

زیارتگاه سید غیاث الدین-l3qvesm3vu

آستان امامزاده سیدغیاث الدین (علیه السلام) در كنار مسجد جامع مهریز پادین واقع شده است. مشهورترین و با شكوه ترین زیارتگاه شهر مهریز، بقعه امامزاده سیدغیاث الدین است كه دارای گنبدی بلند و بزرگی است.

 

این بقعه به «كشته خانه» نیز مشهوراست. گویند به هنگام هجوم مغول ها یا افغان ها گروهی از مردم به اینجا پناه آورده بودند كه پس ازتصرف این مكان ورحمله به آنها قتل عام و در یك گور دسته جمعی به خاك سپرده شدند و بر این اساس به كشته خانه معروف شده است. پس از سال ها با نبش گور میان كشته شدگان جسد سالمی كه پارچه سبز روی آن بود پیدا كردند و زیارتگاهی برای آن بنا نمودند.

زیارتگاه سید غیاث الدین-VUQHoTJ7UV

براساس نوشته های مؤسسه دائره المعارف بقاع متبركه، شخصیت مدفون در این بقعه با 21 واسطه به امام زین العابدین (علیه السلام) نسب می رساند.
امامزاده سیدغیاث الدین، هم عصر علامه ی نسابه سیدكیاگیلانی از اعلام قرن دهم هجری است. این خاندان ازسرشناسان سادات حسینی بوده اند كه به بنی مختار و اعرجی و عبیدل شهرت داشته و به مجد و شرف، سیادت و نقابت، جلالت و بزرگواری، كرامت و عبادت متصف بوده اند.

 

زیارتگاه سید غیاث الدین-LYVz4cDyv0
آدرس بقعه امامزاده سیدغیاث الدین (ع):
استان یزد ـ شهرستان مهریز ـ بخش مركزی ـ شهر مهریز. خیابان مهرپادین،خ امام سجاد.

 

زیارتگاه سید غیاث الدین-RcLeTs0E6X

زیارتگاه سید غیاث الدین-poCRcwVeD2

زیارتگاه سید غیاث الدین-XyCsYUijUT