ریپورتاژ آگهی
دنده كباب

دنده كباب

دنده كباب غذای محلی كردستان و كرمانشاه است. دستور شماره یك، كردستان مواد لازم برای ۴ نفر: دندهٔ گوسفندی: یك كیلوگرم پیاز: ۲ عدد، ریز خرد شده سیر: یك حبه، پوست كنده
  • 1400/11/13
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : غذاهای محلی ایران

دنده كباب غذای محلی كردستان و كرمانشاه است.

دستور شماره یك، كردستان

مواد لازم برای ۴ نفر:

دندهٔ گوسفندی: یك كیلوگرم
پیاز: ۲ عدد، ریز خرد شده
سیر: یك حبه، پوست كنده
فلفل سیاه: یك دوم قاشق چایخوری
سماق: یك و نیم قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی: نصف قاشق سوپخوری
روغن زیتون: ۳ قاشق سوپخوری

مواد لازم برای دورچین:

نان داغ: به مقدار نیاز
پیاز: به مقدار نیاز، حلقه شده
جعفری: به مقدار نیاز، ساطوری
لیموترش تازه: به مقدار نیاز
گوجه فرنگی: به مقدار نیاز، كبابی

طرز تهیه: دنده گوسفندی را در ابعاد ۱۰*۱۵ سانتی‌متر خرد كنید. چربی‌های اضافه آن را بگیرید. پیاز را در كاسه گودی بریزید. سیر را له كنید و با فلفل سیاه، نیمی از سماق، رب گوجه فرنگی و روغن زیتون را به پیاز اضافه كرده، مخلوط كنید. سپس گوشت را در كاسه بریزید و با دست كاملا مخلوط كنید تا تمام قسمتهای گوشت به این مایع آغشته شود. مایع را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت نرم و مزه دار شود. كباب را به سیخ بكشید و روی كباب پز با حرارت ملایم كباب كنید تا رنگ آن قرمز قهوه‌ای شده، كاملا بپزد. كباب را با دورچین آن سرو كنید. در آخر باقی مانده سماق را روی آن بپاشید.
دستور شماره دو، كرمانشاه

مواد لازم:

گوشت دنده گوسفند سیخ كباب پهن
رب گوجه
آبلیمو. نمك. فلفل. روغن. زعفران

طرز تهیه:

ابتدا یك تكه بزرگ تقریبا به وزن یك كیلو گرم از دنده گوسفندی را به صورت پهن می‌برند. سپس با سیخ‌های كباب كوبیده همزمان سه تا چهار سیخ به صورت عمودی داخل گوشت می‌كنند كه هم وزن گوشت را تحمل كند و هم شكل آن به هم نخورد. سپس با پشت یك كارد تیز با ضربات پشت سر هم محكم به گوشت ضربه وارد می‌كنند در تصویر نزدیك از كباب كاملا مشخص است. بعد از آن گوشت را به مدت چند ساعت به همین حالت در یخچال می‌گذارند. موقعی كه گوشت استراحت كامل را انجام داد. هر موقع كه مشتری درخواست این كباب را داشت آن موقع دست به كار آن می‌شوند. و به این صورت كه از قبل یك مقدار روغن را درون ظرفی داغ می‌كنند و سپس رب گوجه را به مقدار زیاد در آن ریخته و سرخ می‌كنند سپس نمك. كمی فلفل و آبلیمو و زعفران بدان اضافه كرده و سس غلیظی تهیه می‌كنند. موقع كباب كردن دنده در حرارت زغال متوسط دنده را روی آتیش گذاشته و همزمان با فرچه از سس غلیظ مدام به این طرف و آن طرف دنده می‌زنند تا زمانیكه كباب آماده شود و دوباره در لحظه پایین آوردن كباب هم دوباره سس روی گوشت مالیده و سریع در نان می‌گذارند و با پیاز و لیموترش یا نارنج تزیین می‌كنند.

 

دنده كباب-0dc0RmcaD1