ریپورتاژ آگهی
لنجو

لنجو

لنجو یا ماهی آب‌پز یكی از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است. در سیستان دلیل وفور ماهی تنوع زیادی در تهیه ماهی وجود دارد.
  • 1400/11/13
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : زاهدان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

لنجو یا ماهی آب‌پز یكی از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است. در سیستان دلیل وفور ماهی تنوع زیادی در تهیه ماهی وجود دارد. به این دلیل ماهی را به ۴ روش آماده می‌كنند. ماهی تنوری (ماهی كباب)، ماهی سرخ كردنی، لنجو با آب و لنجو با دوغ. در پست زیر لنجو توضیح داده شده است. به غذای لنجو، ماهی دیگی و ماهی دوغی نیز گفته می‌شود.

مواد لازم:

پیاز
روغن
دوغ
ماهی
زردچوبه، نمك و فلفل
آچار زابلی

طرز تهیه:

پیاز را سرخ می‌كنیم بعد نمك، فلفل، زردچوبه و آچار و دوغ را هم اضافه می‌كنیم. و هم می‌زنیم تا دوغ جوش بیاید اگر دوغ را هم نزنیم می‌بندد و خراب می‌شود. (به قول سیستانی‌ها پچ می‌شود). اما اگر بجای دوغ از آب استفاده می‌كنید دیگر نیازی به هم زدن آب نیست. بعد از جوش آمدن دوغ یا آب ماهی را اضافه می‌كنیم. ماهی كه پخته شد آبگوشت را خالی می‌كنیم. آبگوشت ماهی آماده است.

برای آماده كردن ماهی دوباره قابلمه حاوی ماهی را روی اجاق می‌گذاریم روی ماهی با توجه به سلیقه زردچوبه، نمك و فلفل می‌ریزند و روی شعله ملایم می‌گذاریم تا آب مانده ته قابلمه نیز خشك شود. وقتی آب ماهی خشك شد ماهی نیز آماده خوردن می‌شود.

توجه داشته باشید كه:

ماهی را نباید زیاد هم بزنید هم زدن زیاد ماهی باعث له شدن آن می‌شود.

 

لنجو-d7jJsCXA5p