ریپورتاژ آگهی
سبزی پلو دامغانی

سبزی پلو دامغانی

سبزی پلو دامغانی یكی از غذاهای محلی استان سمنان است. مواد لازم برای ۴ نفر: برنج ۲ لیوان سبزی پلو خردشده ۵۰۰ گرم بادمجان ۴ عدد گوجه فرنگی ۴ عدد روغن سرخ كردنی به مقدار لازم
  • 1400/11/13
  • استان : سمنان
  • شهر : سمنان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

سبزی پلو دامغانی یكی از غذاهای محلی استان سمنان است.

مواد لازم برای ۴ نفر:

برنج ۲ لیوان
سبزی پلو خردشده ۵۰۰ گرم
بادمجان ۴ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
روغن سرخ كردنی به مقدار لازم
روغن حیوانی یا كره (در صورت دلخواه) ۲ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
گرد غوره یا سماق قرمز ۲ قاشق غذاخوری
نمك و فلفل به میزان كافی
زعفران ۱ قاشق چایخوری
كدو حلوایی ۳۰۰ گرم

طرز تهیه:

برنج را با آب نیم گرم شسته و خیس كرده بادمجانها را شسته و پوست كنده و از طول به دو نیم تقسیم كرده و نمك زده بعد از ۱۵ دقیقه می‌شوییم و خشك می‌كنیم و با روغن سرخ كردنی سرخ می‌كنیم. بادمجانهای سرخ شده را روی كاغذ خشك كن گذاشته تا روغن اضافی آن گرفته شود. گوجه فرنگی‌ها را به مدت ۳ دقیقه در آب جوش انداخته و بعد در آب سرد قرار می‌دهیم و بعد پوست آن را گرفته و از وسط دو نیم می‌كنیم كمی نمك می‌زنیم. كدو را پوست كنده و به تكه‌های ۱۰*۱۰ تقسیم كرده و یا قالب زده در قابلمه آب را جوش آورده و برنج را در آن ریخته و بعد لحظه آخر سبزی را اضافه كرده و آبكش می‌كنیم. (زیر آبكش ظرفی را قرار داده تا بتوان آب برنج را برای تهیه لابو در آن نگه داشت .)

در قابلمه مقداری روغن ریخته و از كدوها روی آن می‌چینیم نیمی از مخلوط برنج و سبزی را در قابلمه ریخته و بادمجانها و گوجه فرنگی را همراه با دارچین و گردغوره میان برنج قرار داده و بعد مابقی برنج و سبزی را روی مواد می‌ریزیم و بر طبق معمول برنج را دم كرده و بعد از دم كشیدن در دیس می‌كشیم و در صورت تمایل روغن حیوانی یا كره را داغ كرده روی دیس می‌ریزیم و با كدوهای ته دیگ برنج را تزئین می‌كنیم.

 

سبزی پلو دامغانی-bKhA4eKwTW